Uutiset

Keskiviikko, Helmikuu 13, 2019, 14:22

Ari-Pekka Jääskeläinen–Risto Valkonen nousivat pistejohtoon

AL Tikkakoskea edustava Ari-Pekka Jääskeläinen ja kartanlukijansa Laukaan MM:n Risto Valkonen nousivat tasanopeusluokan pistejohtoon kahden osakisan jälkeen. Laukaan kisasta pari nappasi voiton, mutta eipä mennyt sarjan avauskisa Savonlinnassakaan lajin ensikertalaisella Jääskeläisellä huonosti. Vanhan konkarin ja vuoden 2017 mestarin Risto Valkosen, tuolloin Leena Tuoriniemen kartturina, opastuksella kaksikko oli savolaisilla teillä kolmas.

Pistetaulukon kakkosena on heinolalainen Jani Koivisto, joka voitti Savonlinnassa. Laukaassa Koivisto oli kartturinsa Juhani Mäkelän kanssa vasta kuudes. Tasureiden hallitseva mestari Mika Alakoskela–Aleksi Hirvilampi ovat sijoittuneet kuudenneksi ja kolmanneksi, joten pisteet oikeuttavat sarjassa kahden osakisan jälkeen kolmanteen sijaan.

Jääskeläinen tasureissa noviisi

Autourheilu ja autot yleensäkin ovat aina kiinnostaneet Jääskeläistä, joka on aiemmin ollut mm. junioreiden SM-ralleissa kartturina.
”Nykyisin olen jyväskyläläisen harrastetiimin huoltojoukoissa mukana. Kun Risto Valkonen alkoi yllyttää mukaan tasanopeusluokkaan, ei kai sitä voinut muuta kuin tarttua tilaisuuteen”, myönsi Jääskeläinen.

Valkonen oli ensin kertonut innostuneesti lajin salaisuuksista ja sitten, kun Leena ei mielellään aja talvikauden kisoja, tarjosi autoa sarjan kahteen osakisaan tammi- ja helmikuussa.
”Innostuin kovasti Riston tarinoista. Nyt kun on kaksi kisaa takana ajettuna, on pakko tunnustaa, etten olisi uskonut tämän ’koukuttavan’ näin pahasti”, paljasti Jääskeläinen.
”Tässä lajissa on hienoa haastaa itsensä koko ajan parempaan suoritukseen. Risto on hyvä opettaja, yhdessä analysoimme ajosuoritusta koko ajan, miksi oltiin myöhässä, miksi edellä yms.”

Jääskeläinen on hoksannut, missä niin sanotusti pitää ensimmäiseksi suoritusta parantaa.
”Kun kartturi kertoo, että olemme neljä sekuntia mutkan jälkeen perässä, lähden aivan liian rajusti kiihdyttämään. Ikään kuin rallityyliin. Se ei ole parasta tapa edetä, täytyy opetella ajamaan tasaisesti. ”

Tasanopeusautot ajavat HRT-ralleissa ennen ralliautoluokkia ja ovat liikkeellä siviilirenkailla ja siis myös siviilinastoilla.
”On se talviteillä hetkittäin aika hurjaa. Savonlinnassakin oltiin kerran ulkona, tosin siellä oli Laukaata parempi keli ajaa. Meillä ei Laukaassa vielä ollut ongelmia tien kunnon kanssa, mutta varmaan rallimiehillä oli tekemistä. Siviilinastat eivät niin revi tien pintaa”, pohti Jääskeläinen.

Vaikka Valkosen ja Tuoriniemen kanssa oli sovittu vain talvikisoissa, innostui Jääskeläinen lajista niin paljon, että ilman muuta harkitsee lähtemistä kesänkin kisoihin.
”Täytyy vain selvittää autotilanne ennen kesän alkua. Tasanopeusluokkaan on todella helppo tulla mukaan: ei tartte kilpa-autoa, siviiliauto käy, osallistumismaksu on 160 euroa eli vähemmän kuin ralliluokissa. Kun 40 eurolla ostaa bensat autoon, ei rahaa paljon muuhun sitten kulukaan, mitä nyt rallimakkaroihin.”
”Suosittelen lämpimästi tätä lajia kaikille autoista ja ajamisesta kiinnostuneille. Täytyy muistaa, että tasureissa ikään kuin palataan rallin juurille. Rallin alkuaikoina kisat olivat juuri tasanopeuskisoja.”

Kisan kulku Laukaassa

Ensimmäisellä erikoiskokeella Jääskeläinen–Valkonen menivät kärkeen 1,9 sekunnin erolla pariin Eero ja Eetu Juutilainen. Kolmanneksi tarkimmin olivat ajaneet Esa Pihlaja-Kuhna–Pentti Pihlaja-Kuhna sekä pari Koivisto–Mäkelä. Molemmilla pareilla 10 sekunnin ero kärkeen.

Kakkosella Juutilaisten autokunta nousi kärkeen noin kuuden sekunnin erolla Jääskeläiseen. Pari Matti Söderlund–Vesa Kauppinen olivat kolmantena.

Kolmannen erikoiskokeen jälkeen Jääskeläinen oli noussut takaisin kärkeen, Juutilaiset kakkosena kolmen sekunnin päässä. Söderlund piti kolmannen paikkansa.

Juutilaiset törmäsivät vaikeuksiin, kun tulospalvelua varten käytössä ollut puhelin ”tilttasi” ja kaksikko jäi ilman paikannusta liian pitkäksi aikaa. Neljännen erikoiskokeen jälkeisissä tuloksissa Juutilaiset putosivat tämän myötä kahdeksanneksi.  Alakoskela kohensi sijoitustaan kolmanneksi, eroa kärkeen noin parikymmentä sekuntia. Jääskeläinen oli edelleen kärjessä ja Söderlund toisena noin viiden sekunnin erolla.

Vielä viimeiselläkin erikoiskokeella Jääskeläinen–Valkonen pitivät pintansa ja tulivat voittajina maaliin. Alakoskela kiri vielä Söderlundin ohi ja oli maalissa kakkonen viisi sekuntia huonommalla tuloksella kuin voittaja. Söderlund-Kauppinen jäivät kolmanneksi.

Top 10 – Pistetilanne kahden osakisan jälkeen:
1. Ari-Pekka Jääskeläinen–Risto Valkonen ALTI/LMM VW 19 Golf 19 pistettä
2. Jani Koivisto–Juhani Mäkelä HeiUA VW Golf 16 pistettä
3. Mika Alakoskela–Aleksi Hirvilampi LapUA/ÄhtUA Opel Corsa 14 pistettä
4. Eero Juutilainen–Eetu Juutilainen RUA/HRCF Fiat Uno Turbo 13 pistettä
5. Markku Nieminen–Tapani Laitinen Ufak Saab 96 13 pistettä
6. Pentti Andersson–Olli Mykrä HeiUA Mercedes Benz 190E 10 pistettä
7. Matti Söderlund–Vesa Kauppinen HuuhaUA VW 1303 S 9 pistettä
8. Esa Pihlaja-Kuhna–Pentti Pihlaja-Kuhna OriUA NSU 110 pisteitä 6
9. Jarmo Vesala–Seppo Merinen HRCF Saab V4 5 pistettä
10. Pertti Pihlajavesi–Martti Nurmisalo HRCF/PR-Reg 3 pistettä

 


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1684952