Uutiset

Tiistai, Helmikuu 12, 2019, 15:28

Tommi Järvinen nousi luokasta 11 pistejohtoon

Luokkaan 8 hallitseva ikäkategoriamestaripari Arttu ja Veli-Matti Karttunen saivat tutun kanssakilpailijan, kun Markku Hakala kartturinsa Jari Männistön kanssa palasivat kisaamaan. Karttunen voitti jälleen, Hakala nappasi toiseksi korkeimmat luokkapisteet.

Luokassa  9 Savonlinnan kisassa luokkavoitosta iloinneen Pertti Blomroosin hyvä vauhti jatkui aluksi Laukaassakin. Kahden pätkän jälkeen Blomroos oli Raimo Lindeniä melkein puoli minuuttia edellä. Kolmosella Linden onnistui ajamaan pohjat 0,5 sekunnin erolla. Nelosella Blomroos ajoi ulos, joten Raimo Linden voitti luokan.

Luokassa 10 Pekka Salenius sai jälleen ainoana osanottajana ajaa ilman kirittäjää. Maalin ajaminen toi yhdeksän pistettä jälleen.

Luokassa 11 oli kaksi autokuntaa. Teiskon UA:n Tommi Järvinen oli jälleen kovassa iskussa, kun kaksivetoisella Starletillaan ilman nuotteja oli (Latvala ja Hannuksela nuottisarjasta mukaan luettuina) koko porukan viidenneksi nopein. Keijo Hållfast tuli maaliin myös, eroa voittajaan kertyi 3,5 minuuttia.

Luokassa 12 voitosta Juha Laaksosen kanssa lähti taistelemaan Espoon Jukka Soimetsä, joka piti viime vuoden tauon historic-ralleista. Kun Laaksonen on usein mukana taistelemassa ja myös voittamassa kilpailun nopeimman kuljettajan titteliä, oli mielenkiintoinen yllätys, kun Soimetsä onnistui 2,2 sekunnilla ajamaan luokkapohjat heti ykkösellä.
”Meillä oli vähän omaa ohjelmaa siellä ykkösellä. Kakkoselle päätin vähän nostaa vauhtia, ja eroa tulikin noin 20 sekuntia”, kertasi taktiikkaa Laaksonen maalissa.

Kolmosella kisa olikin sitten ”ohi”, kun Soimetsä teki nelisen minuuttia remonttia pätkällä.
”Virranjakasta irtosi liitin, piti pistää kiinni”, kertoi Soimetsä.

Laaksonen oli Laukaassa koko porukan neljänneksi nopein Latvalan, Hannukselan ja Hannosen jälkeen. Eroa Hannosen kolmanteen sijaan jäi noin minuutti.
”Täytyy nyt oikeasti alkaa syventyä Golfin alustaan. Noissa röykyissä oli tosi paljon vaikeuksia. Muutettiin autoa ennen kisaa, mutta se taisi mennä vain entistä huonommaksi. Koko päivä on ollut yhtä selviytymistä. Kun nähtiin, että Soimetsä oli tien poskessa, me vähän rauhoitettiin menoa”, paljasti Laaksonen, joka painottaa ajavansa lähinnä luokkapisteistä, kun yleiskilpailusta ei pisteitä jaeta.

Luokassa 13 Matti Jaatinen lähti kauteen mestaruus mielessään. Jo Savonlinnassa tuli takapakkia, kun öljynpaineet hävisivät moottorista ja oli keskeytettävä. Eipä paljoa paremmin kausi jatkunut Laukaassakaan, kun Jaatinen keskeytti kakkosella voimansiirron pettämiseen.

Pohjat ykköselle 0,1 sekunnin turvin ajoi Teemu Koivunen Volvolla ennen Tuomo Hannosta. Vuoden tauon jälkeen hissekisoihin palannut Petri Pousi oli kolmas ykkösellä. Tämän jälkeen Hannonen äityi ihan hurjaan vauhtiin. Kakkoseksi ajanut Pousi jäi lopputuloksissa noin 2,5 minuuttia ja Koivunenkin yli kolme. Koivusen loppuaikaa rasittaa tosin 40 sekunnin aikarangaistus myöhästymisestä ek:lta 3 ja vielä 10 sekuntia vilppilähdöstä ykkösellä.

Hannonen oli kaksivetoisista ilman nuotteja ajaneista nopein ja samalla hisseporukan kolmas. Hannonen ei kuitenkaan oikein tyytyväinen päiväänsä ollut.
”No, oli tämä siedettävä suoritus, mutta ajattelin kyllä, että parempaankin voisi pystyä, mutta nämä olosuhteet olivat niin vaikeat. Ennemminkin tulos oli työn ja tuskan ja tuskan ja hien takana, hyvä kun selvisi yleensä tietä pitkin maaliin. Käytännössä koko ajan oli himmailtava, että pysyisi tiellä. Kolmospätkä oli ainoa, joka oli jotenkuten ajettavassa kunnossa. Sen pätkään aikaankin olen oikein tyytyväinen. ”

Hannonen oli kolmospätkällä pätkän toiseksi nopein häviten Latvalalle noin 50 sekuntia noin 13,5 kilometrin matkalla.
”Kaikki muu oli enemmän tai vähemmän ei-niin-hauskaa.”

Hannonen hävisi nuotista Escort BDA:lla ajaneelle Tommi Hannukselalle 14,4 sekuntia, ja tiesi siihen syynkin.
”Hän ajoi nuoteista, me ilman. Toki talvella on välillä hankalampaa, kun lähtöpaikka jo yksin voi vaikuttaa lopputulokseen keliolosuhteiden vuoksi. Täytyy silti Tommille nostaa hattua hyvästä ajosta. Peurunkaralli ajettiin nyt 21:nnen kerran ja olen ajanut näitä teitä ainakin 20 kisassa, joskus kilpailijana, joskus muissa hommissa. Lisäksi vielä jos Joni Mäkelälle ei olisi tullut teknisiä ongelmia, olisin tuskin hänelle kerennyt”, antoi Hannonen tunnustusta kanssakilpailijoilleen.

Top 10 – Pistetilanne osakisan 2/6 jälkeen:
1. Tommi Järvinen TeisUA luokka 11 Toyota Starlet 22 pistettä
2. Arttu Karttunen AMM 8 Mazda 1300 pisteitä 20
2. Raimo Lindén Jämsän Äijät 9 Toyota Celica 1600 pisteitä 20
2. Juha Laaksonen Vitikan UA 12 VW Golf 16S 20 pistettä
5. Jyrki Putila LeppävRT 13 Volvo 242 pisteitä 18
6. Pekka Salenius LMM 10 Opel Ascona B 18 pistettä
7. Reijo Hartikka KySUA 13 Opel GTE 15 pistettä
8. Pertti Bloomroos WRT 9 VW Scirocco GTI 11 pistettä
8. Tuomo Hannonen HRCF 13 Ford Escort RS 11 pistettä
10. Onni Mustapuro NokUA 13 Volo 242 11 pistettä

 


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1569724