Uutiset

Lauantai, Helmikuu 9, 2019, 20:21

Laukaan ympäristössä tänään ajetussa viiden erikoiskokeen Peurunkarallissa rallin MM-sarjaa kiertävä Jari-Matti Latvala oli odotetusti koko historic-porukan nopein kuljettaja. Latvala karkasi nelivetoisella Toyota Celicallaan erittäin vaikeissa keliolosuhteissa muilta täysin karkuun. Latvala nautti historic-autolla rallista täysin siemauksin.

”Sanoin viimeisen, viidennen pätkän jälkeen kartturille Asko Sairaselle, että olisipa ollut kiva, jos pätkiä olisi ollut vielä pari lisää”, paljasti Latvala.
”En heti päässyt oikein rytmiin, mutta siitä ajo koko ajan parani. Talvella nämä entiset Neste Rallin pätkät ovat ihan erilaisia, mutta kyllä sitä silti muistaa aika hyvin, miten pätkä menee. Lankamaalla, neljännellä pätkällä pääsin tosi hyvään fiilikseen ja yritin sitten vielä viimeisellä tulla minkä pääsin.”

Latvala oli nyt oikein tyytyväinen autoonsakin, joka syksyllä Unkarin EM-rallin aikaan sai hieman kolhuja kylkeen.
”Isä osui siellä betonipaaliin, ja nyt vasta juuri ennen tätä kisaa saatiin auto kokonaan valmiiksi. Kaikki toimi oikein hyvin ja oli ilo ajaa. Periaatteessa aikatauluni puitteissa pystyisin kolme historic-kisaa Suomessa tänä vuonna ajamaan, toivottavasti tämä toteutuu”, paljasti hyväntuulinen Latvala.

HRT-kisoissa ei ajeta virallisesta yleiskilpailun voitosta, vaan kilpailijat keräävät pisteitä ikäkategorioissa luokittain. Latvala nappasi nyt korkeimmat pisteet luokasta 22. Toiseksi ajanut pari Martti Sirro–Pasi Virtanen hävisi yli 11 minuuttia. Aivan noin suuri ero ei ilmeisesti olisi ollut, ellei Sirrolla olisi ollut teknisiä ongelmia.
”Meiltä hävisi turbon ahtopaineet kolmosen jälkeen ja kaksi vikaa tultiin ihan ’sukkasillaan’ ja hiljaa”, kertoi maalissa Sirro, joka kuitenkin Latvalalle hävisi alkupätkillä minuutin verran jokaisella erikoiskokeella.

Kaksivetoisella Ford Escort RS:llä ajanut Tommi Hannuksella kartturinsa Antti Nordströmin kanssa selviytyivät hankalissa olosuhteissa Latvalan jälkeen nopeimmin yhteensä noin 70 kilometrin erikoiskokeista. Eroa Latvalaan jäi noin kuusi minuuttia.
”Aika villi oli tiestö tänään kelin vuoksi. Nyt ei ollut BDA:n tehoista oikein mitään hyötyä, kun puolikaasulla piti ajaa. Pyörä ei kerta kaikkiaan pitänyt mitään, spoorista nousee heti pois, jos ajaa liian kovaa”, tilitti Hannuksela.

Kilpailijoille tarjottiin harvinaista herkkua, kun pisin erikoiskoe oli hieman yli 20 kilometriä pitkä.
”Täytyy myöntää, että tuli siellä kunnolla hiki, mutta niin tuli kaikilla muillakin pätkillä. Sen verran kovasti vaikea keli ja isot urat teettivät ratin kääntäjälle töitä, tuntee kropassa rallia ajaneensa.”

Latvala ja Hannuksela olivat tutustuneet reittiin etukäteen ja ajoivat ns. nuotteja hyväksi käyttäen. Historic-porukan kolmanneksi nopein mies, Tuomo Hannonen, ei kuitenkaan nuotteja käyttänyt. Hannonen hävisi Hannukselalle vain 1,4 sekuntia.
”Ihan siedettävästi meni, mutta parempaankin voisi pystyä, mutta nämä olosuhteet olivat kyllä vaikeat. Sijoitus oli ennemminkin työn ja tuskan takana, hyvä että ylipäätään tietä pitkin selvittiin koko reitti läpi”, myönsi Hannonen, joka selitti sekuntieron kasvaneen kärkikaksikkoon nimenomaan heidän nuottien käyttämisestään.

Samoin Juha Laaksonen ja Tommi Järvinen hurjastelivat ilman nuotteja ja ovat nopeimpien kuljettajien listalla sijoilla 4 ja 5. Laaksonen hävisi Hannoselle minuutin verran, Järvinen lähes minuutin Laaksoselle. Nuottiluokassa ajanut Esa Peltonen oli porukan kuudes hävittyään Järviselle noin kahdeksan sekuntia.

Paljon nähtiin teknisten syiden takia keskeytyksiä, monet ennakkosuosikit jäivät reitille ongelmien vuoksi, joten tulosluettelossa luokittain nähdään paljon uusia nimiä.

Luokkavoittajat Peurunkarallissa:
Luokka 1: Jari Ohrankämmen, lk 2: Jari Valtaala, lk 3: Martti Sarasto, lk 4: Kaj Forsberg; lk 5: Mika Karpiola, lk 6: Mikko Frilander; lk 7: Heikki Valkonen; lk 8: Arttu Karttunen; lk 9: Raimo Linden; lk 10: Pekka Salenius; lk 11: Tommi Järvinen; lk 12: Juha Laaksonen; lk 13: Tuomo Hannonen; lk 14: Juha Selänne; lk 15: Esa Lindroos; lk 16: Markku Laakso; lk 17: Matti J. Tarvainen; lk 19: Esa Peltonen; lk 20: Antti Leponiemi; lk 21: Tommi Hannuksela; lk 22: Jari-Matti Latvala
Tasanopeusluokan voitti pari Ari-Pekka Jääskeläinen–Risto Valkonen, VW-luokan Erkki Eerola–Mikko Kittelä, BMW-luokan Lasse Hirvijärvi–Kari Luoma. Lisäluokkien yleiskilpailun nopein oli pari Henri Hokkala–Ville Karjalainen.

Alkuviikosta näille sivuille tulee tarkempaa juttua vielä luokittain.

Pistetilanne osakisan 2/6 jälkeen:
Ikäkategoria ->69: 1. Jari Ohrankämmen (lk 1), Kaj Forsberg (lk 4) 22 pistettä; 3. Martti Sarasto (lk 3) 20; 4. Antti Heinonen (lk 1), Juha Berner (lk 4) 18 pistettä
Ikäkategoria ->75: 1. Mikko Frilander (lk 6) 20 pistettä; 2. Heikki Valkonen (lk 7) 19; 3. Toni Sinkkonen (lk 5) 17; 4. Marco Pöytälaakso (lk 6), Esa Laine (lk 6) 14 pistettä.
Ikäkategoria ->81: 1. Tommi Järvinen (lk 11) 22 pistettä; 2. Arttu Karttunen (lk 8), Raimo Linden (lk 9) ja Juha Laaksonen (lk 12) 20; 5. Pekka Salenius (lk 10), Jyrki Putila (lk 13) 18 pistettä.
Ikäkategoria ->90: 1. Juha Selänne (lk 14), Markku Laakso (lk 16) 22 pistettä; 3. Esa Lindroos (lk 15), Matti J. Tarvainen (lk 17) 20; 5. Seppo Laamanen (lk 14) 18 pistettä.
Nuottisarjalaiset: 1. Antti Leponiemi (lk 20), Pasi Koskinen (lk 20) 20 pistettä; 3. Teemu Koivisto (lk 22) 17; 4. Esa Peltonen (lk 19), Jari-Matti Latvala (lk 22) ja Antero Laine (lk 22) 11 pistettä

-kk


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1750333