Uutiset

Maanantai, Lokakuu 15, 2018, 18:55

Luokassa 1 Jari Ohrankämmen sai kurvailla yksinään, sillä muita osanottajia ei tällä kertaa ollut mukana. Myös Veteraanisarjaan osallistuva kotkalainen Pentti J. Laakkonen vaihtoi luokkaa. Tällä kertaa luokanvaihdosta hyötyi luokan 4 Juha Berner, joka olisi muutoin ollut ainoa osanottaja.

Ohrankämmen ei kuitenkaan varmistellut Urjalassa maaliinpääsyään, vaan päästeli menemään oikein kunnolla. Nelospätkän kehnompaan aikaan oli oikein selityskin.
”Tuulettajan hihna lähti irti kesken pätkää ja jouduin pysähtymään. Aikaa meni siinä, kun laitettiin hihna paikalleen. Kaksi vikaa oli vähän huonoja pätkiä, kolme ekaa oikein tosi hyviä, ja loppupätkät aika suoraa tietä meille. Tuli kyllä vähän yritettyäkin, vaikka oltiin ainoana osanottajana luokassa”, totesi Ohrankämmen maalissa.

Luokassa 2 Matti Leander oli oikeastaan ns. pakkovoiton edessä, sillä muutoin hienoa voittojen sarjaa ”himmensi” Orimattilan kakkossija. Kolmoselle asti Leander näytti olleen tiukoilla Jari Valtaalan kanssa. Eroa tauolle tultaessa oli 8,2 sekuntia Leanderin hyväksi. Nelosella Valtaala hävisi puolisen minuuttia. Maalissa Leander oli reilut 40 sekuntia edellä.
”Koko kausi on mennyt aika hyvin. Hienoltahan tämä mestaruus nyt tuntuu”, myönsi Leander maalissa.

Ari Koskinen oli luokan kolmas osanottaja. Maalissa Koskinen oli tyytyväinen päästyään yleensäkään maaliin asti.
”Suunnattomasti oli teknisiä ongelmia, erityisesti jarrujen kanssa loppumatkasta. Tavoite tuli täytettyä, kun maaliin päästiin”, totesi Koskinen häviten Leanderille viitisen minuuttia.

Luokassa 3 Juha Mäkitalo oli tällä kaudella napannut jo neljä luokkavoittoa, mutta keskeytti Orimattilassa moottoriongelmiin. Viides luokkavoitto Urjalassa veisi miehen taistelemaan Leanderia vastaan mestaruudesta. Tasapistetilanteessa Mäkitalo olisi vieläpä vahvemmilla ”vesillä”, sillä osanottajamäärävertailussa luokka 3 on ollut suurempi tällä kaudella.

Mäkitalo joutui kuitenkin tiukoille heti alusta lähtien. Markku Taipale oli vihdoin saanut autonsa moottorin siihen kuntoon, että osallistuminen HRT-kisaan oli jälleen mahdollista.  Tänä vuonna ensimmäistä HRT-kisaansa Urjalassa ajanut Taipale repi heti reippaassa tahdissa eroa muihin ja voitti luokan reilun minuutin erolla Mäkitaloon.
”Kun huomasin, että jäätiin, taisin yrittää ehkä hieman liikaa. Kolme ekaa pätkää oli tosi hienoja ja oli hienoa päästellä menemään. Nelosella sitten puolessa välissä risteyksessä kone jotenkin sammui, tuntui ettei kytkin irrottanut, ja siihen heti perään oli pelto-ysikymppi. Kun yritin saada konetta siinä vielä kakkosella käyntiin, niin spinnattiin, ja kone sammui. Siinä pakitettiin ja aikaa kului”, kertasi Mäkitalo, joka antoi Taipaleelle kehut hyvästä ajosta.
”Kaikkihan sitä pitää pystyä voittamaan, jos mestaruuteen aikoo.”

Bertil Lindholm oli luokan kolmas. Eroa Mäkitaloon kertyi tällä kertaa noin 45 sekuntia ja voittajaan pari minuuttia.
”Vastustajat olivat tänään aika kovia. Auto on nyt alkanut toimia.  Ihan mukava auto ajaa loppujen lopuksi vaikka ’foordi’ onkin. Vähän saisi vielä olla nopeampi auto kyllä”, paljasti Lindholm maalissa.

Jari Honkalatva oli luokassa neljäs ja kukisti Sakari Salmisen yhdeksällä sekunnilla.
”Ei me niin tosissaan kilpaa ajeta, kunhan harrastetaan, mutta Saken kanssa on suuri nautinto vääntää”, kertoi Honkalatva.

Sakke Salminen oli maalissa kuitenkin tyytyväisenä.
”Kaikki kuusi osakilpailua tänä vuonna sentään maaliin, se on jonkinlainen pienen pieni sankariteko”, myhäili Sakke.

Luokassa 4 Juha Berner sai vastustajakseen luokasta 1 siirtyneen kotkalaisen Pentti J. Laakkosen. Opel Kadett ei ollut kunnossa Urjalaa varten.
”Oli niin paljon teknisiä ongelmia, joten otettiin vara-auto (Volvo Amazon 122 ex-Jaakkola, ex-Laine) tällä kertaa. Eihän meillä ollut väliä, kun tälläkin saadaan niitä ’pappapisteitä’. Olihan tällä vähän erilaista ajaa. Kaiken lisäksi tämä on vähän hankala, kun ei täältä meinaa nähdä ulos oikein mitään”, jutteli Laakkonen.

Ensi vuoden autosta Laakkonen ei vielä tiennyt tarkempaa.
”Odottamassa kotona on Manta, Ascona, 140-sarjainen Volvo, ja se Kadett ja vielä tämä Amazonkin. Saa nähdä, mikä valitaan.”

Bernerillä ei tällä kertaa ollut luokkavoittoa ketään uhkaamaan. Kategoriassa Bernerillä oli kuitenkin mahdollisuuksia kärkitaistoihin, mutta paljon riippui muiden suorituksista.
”Hyvä päivä oli tänään, ei mitään ongelmia. Vähän ollaan muiden ajamista seurattu, mutta tarkkaa tietoa ei mistään pisteistä ole”, myönsi Berner maalissa.

Berner lopulta keräsi Ohrankämmenen kanssa tasapisteet, mutta Ohrankämmen meni edelleen osanottajamäärävertailun jälkeen. Berner jäi neljänneksi.

Pistetilanne kategoriassa 1 -  Top 10:
1. Matti Leander HRCF lk 2 Ford Escort 1300 GT 55 pistettä
2. Juha Mäkitalo EPUA lk 3 Alfa Romeo Giulia 53 pistettä
3. Jari Ohrankämmen HRCF lk 1 Wartburg 353 pisteitä 51
4. Juha Berner HyUA lk 4 Plymouth Valiant 51 pistettä
5. Jari Valtaala AlavUA lk 2 Toyota Corolla 47 pistettä
6. Sakari Salminen HRCF lk 3 Ford Cortina GT 42 pistettä
7. Pentti J. Laakkonen HRCF lk 1/4 Opel Kadett/Volvo 122 pisteitä 40
8. Sami Jaakkola Päij-HUA lk 4 Volvo 122 pisteitä 31
9. Veijo Hänninen SLUA lk 2 Austin Cooper S 31 pistettä
10. Jari Honkalatva JSAST lk 3 Ford Capri 1600 GT 29 pistettä

Veteraanisarja (luokat 1-4)
1. Pentti J. Laakkonen HRCF lk1/4 Opel Kadett/Volvo 122 pisteitä 50
2. Sakari Salminen HRCF lk 3 Ford Cortina GT 47 pistettä
3. Veijo Hänninen SLUA lk 2 Austin Cooper S 36 pistettä
4. Bertil Lindholm AL-Hki lk 3 Ford Cortina Lotus 31 pistettä
5. Sven-Olof Wikman VUA lk 4 Volvo 544 Sport 27 pistettä
6. Jarmo Mustonen UAU lk 4 Volvo 122 pisteitä 20
6. Markku Hannunen HamUA lk 1 Fiat 850 Coupe 20 pistettä
8. Raimo Kesseli HyUA lk 4 Ford Falcon 11 pistettä
8. Martti Sarasto NHD lk 3 Ford Cortina GT 11 pistettä

 


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1286235