Uutiset

Maanantai, Lokakuu 15, 2018, 18:46

Parivaljakko luokassa 8 on ollut sama koko kauden. Arttu Karttunen ja Markku Hakala kirjasivat itselleen tutun määrän pisteitä. Karttuselle Urjalassa jo kuudes luokkavoitto, samoin Hakalalle kuudes kakkossija. 

”Tänään kulki ihan kohtalaisen hyvin, eikä Arttukaan tullut yhdelläkään pätkällä meistä ohi”, iloitsi Hakala maalissa.

Karttunen kehui Urjalan alkupään reittiä kovasti, mutta loppureitti ei ollut mieluinen.
”Helkutin hienoja olivat kolme ekaa pätkää tällaiselle autolle, mutta nelonen ja vitonen tultiin kaasu pohjassa koko ajan”, harmitteli Karttunen, joka ensi kaudelle suunnittelee auton vaihtoa.

Karttunen oli jo itsekin laskeskellut, että kategoria voitto näytti tulleen.
”Kolmisen vuotta voitin myös kaikki osakisat, mutta jäi kategoriassa kakkoseksi, nyt näyttää voitto tulevan.”

Luokassa 9 Raimo Linden hallitsi kisaa. Pertti Blomroos jäi tasaisesti joka pätkällä ja Linden johti viimeisen erikoiskokeen jälkeen noin minuutilla.
”Tapahtumarikas oli päivä liukkauden takia. Vähän ojan pohjia pitkin mentiin nelosella ja päästiin kyllä nopeasti omin voimin ylös”, kertasi Blomroos, joka myönsi, että sen jälkeen oli yritettävä entistä kovempaa.
”Kaksi kisaa olen keskeyttänyt ja se kyllä näkyi ajosuorituksessa, kun kilometrit ovat vähissä.”

Kun tulokset julkaistiin, nähtiin, että Blomroos voitti luokan, sillä Linden oli saanut minuutin verran aikasakko maali-AT:lta.
”Ihan menee meidän omaan piikkiin tuo. Oltiin siinä maalijonossa useita minuutteja, oltaisiin hyvin keritty oikealla minuutilla AT:lle. Mikä siinä oikein tulikaan, kun ei älytty ohittaa muita”, paljasti Linden.

Siirtymä viimeiseltä pätkältä oli lyhyt. Aikaa näytti aikakortin mukaan olevan noin 12 minuuttia. Yleensä ralleissa on ennakkovapaa maali, kuten täälläkin, mutta nyt ei ollutkaan sitä luppoaikaa ennen AT-asemaa kuten normaalisti. Neljä autokuntaa sai aikasakkoa maalissa; muut saivat 10 sekuntia, mutta Lindenille sakkoa tuli peräti minuutti. Linden hävisi voiton 0,9 sekunnin erolla.
”Harmitti sen verran tappio, ettei jääty asiaa selvittelemään, vaan lähdettiin kotiin”, paljasti Linden maanantaina kisan jälkeen.

Luokassa 10 ei ollut osanottajia.

Luokassa 11 Vesa Glad oli ehdolla kategoriavoittajaksi, mutta se vaatisi luokkavoiton Urjalasta. Sen lisäksi asiaan vielä voisivat vaikuttaa kanssakilpailijoidenkin suoritukset. Luokkavoittoon Glad ei kuitenkaan Urjalassa yltänyt, kun ensimmäistä kertaa sarjassa tänä vuonna ajanut teiskolainen Tommi Järvinen korjasi potin.

SM-ralleistakin tuttu Järvinen ajoi pohjat kaikille muille paitsi neloselle, jossa Glad oli 0,2 sekuntia nopeampi.
”Ykkönen lähti vähän liian laiskasti liikkeelle. Kakkonen koetettiin tulla, mutta jäätiin kolmisen sekuntia. Kolmosella heti lähdössä meni kaasujousi poikki. Koko ajan mentiin kaasu pohjassa eli jouduttiin jarrulla puuduttamaan koko kolmospätkä. Huolto sai sen kuntoon, nelonen koetettiin sit tulla ja sinne tulikin hyvä aika. Viitonen tultiin hissukseen läpi, kun eroa kärkeen oli parisenkymmentä sekuntia”, kertasi Glad päiväänsä.

”Mestaruutta ei nyt tullut, kun jäätiin kakkoseksi. Ei siinä mitään, hyvä vuosi on ollut kuitenkin meillä.”

Luokan kolmas osanottaja Teemu Husso keskeytti tekniseen vikaan EK:lla 2.

Luokassa 12 nähtiin jälleen Kyrön Seudun UA:n Juha Laaksonen, tällä kertaa ainoana osanottajana. Ennen ykköserikoiskoetta Laaksoselle oli kirjattu jo aikasakkoa 40 sekuntia. Oliko mies eksynyt reitillä?
”Ei me mitään eksytty... auto lakkasi käymästä heti kun ajettiin huollosta. Tehtiin paljon siirtymällä töitä, jotta saatiin vika paikannettua. Ihan ok kisa oli muuten. Ei sitä kannata mitenkään hullun lailla päästellä, kun oltiin jääty noin paljon ja vielä ainoana osanottajana”, kertasi Laaksonen, joka ykkösen jälkeen oli koko hisseporukan 35:s tehden siitä eteenpäin hurjaa nousua tuloslistalla.

”Yleiskilpailussa” viimeisen pätkän jälkeen Laaksonen oli peräti kolmas, minuutin voittajaa Timo Kuukkaa perässä. Eroa kakkosena olevaan Tommi Järviseen jäi 8,2 sekuntia. Kun Järvinen oli niiden viiden kuljettajan joukossa, jotka saivat aikasakkoa maali-AT:lta, nousi Laaksonen 1,8 sekunnilla Järvisen ohi toiseksi. Järvisen tappioksi edelle kiilasi vielä Juhani Vuorikin, väliin jäi 0,1 sekuntia.

Luokassa 13 osanottajia oli kolme. Suurin panos pelissä oli Matti Jaatisella, joka neljän luokkavoiton ja yhden keskeytyksen jälkeen tarvitsisi luokkavoiton pystyäkseen kategorian mestaruuteen. Jaatinen ajoi 9,0 sekunnin pohjat ykkösellä, mutta keskeytti moottoririkkoon kakkosella.
”Öljynpaineet hävisivät. Varmaankin se tuttu volvo-vika, kun öljypumpun O-rengas pullahtaa ulos”, tuumasi Jaatinen penkalta.

Luokan voitti Juhani Vuori, joka vietti reitillä minuutin verran vähemmän aikaa kuin Reijo Hartikka.
”Vuori tuli kuin vuori takaa, ei Volvolle keritty, mutta muuten meni ihan hyvin”, totesi puolestaan Hartikka maalissa.

Pistetilanne ikäkategoriassa 3 - top 10:
1. Arttu Karttunen AMM lk 8 Mazda 1300 pisteitä 55
2. Vesa Glad NokUA lk 11 Starlet 1300 pisteitä 53
3. Markku Hakala FosUA lk 8 Toyota Corolla 45 pistettä
4. Matti Jaatinen NHD lk 13 Volvo 242 pisteitä 44
5. Raimo Linden J.Äijät lk 9 Toyota Celica 1600 pisteitä 42
6. Pertti Blomroos WRT lk 9 VW Scirocco 40 pistettä
7. Juha Salo LahUA lk 10 Ford Escort 2000 pisteitä 31
7. Janne Lindberg TerUA l 12 VW Golf GTI 31 pistettä
9. Juhani Vuori HRCF lk 13 Volvo 242 pisteitä 29
10. Reijo Hartikka KySUA lk 13 Opel Kadett C Rallye 27 pistettä

 


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1286307