Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.
>
Pääkatsastajan palsta

22.9.2017 TeijoTalot- ralli ja Pohjanmaa ralli

Niin sitä taas kesä meni ja Teijotaloistakin jäi juttu kirjoittamatta.

Perniössä oli mukava, aurinkoinen rallipäivä. Aamulla hieman hakemista, ennen kuin turvallisuustarkastus alkoi, mutta lopulta kaikki sujui hyvin. Itsekin ehdin penkalle ja pölyn seasta näki hienoja ja myös epäonnistuneita suorituksia.

Tekniseen tarkastukseen otimme luokan 6 autoja (19 Holm, 20 Peltonen, 21 Sarkimo, 22 Laine, 23 Luoto ja 25 Töyrylä). Tarkistuskohteina akseliväli sekä tutkimme, löytyykö autoista luokittelemattomia jarrupaineensäätimiä ja hydraulikäsijarruja. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Ja sitten Seinäjoelle.

Pohjanmaaralli olikin taas kaksipäiväinen kisa ja mielipiteitä oli laidasta laitaan. Kilpailijoita oli taas aika niukasti, mutta se taisi olla odotettua. Lauantaina olin EK 3:lla katselemassa ja ainakin siinä paikassa, matalalta paistanut aurinko aiheutti hieman ongelmia.

Tekniseen tarkastukseen otimme autot 1 Lepoaho, 4 Häggqvist ja 10 Nysten. Tarkistuskohteina ripustukset ja tukivarret sekä etujarrut. Autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Muutama valitettava tapahtuma, niin lauantaina kuin sunnuntainakin aiheuttivat aikataulun venymistä. Mutta pääasia oli, että vakavilta loukkaantumisilta vältyttiin. Kun sunnuntaina tutkimme ulosajanutta autoa, niin kiitteli kunnollisia turvallisuusvarusteita: hyvintehtyjä turvakaaria, Kunnollisia penkkejä sääntöjenmukaisilla kiinnityksillä, Hanssia ym. Näistä ei puhuta koskaan liikaa, kannattaa aina välillä itsekin tarkistaa, että kaikki on kunnossa.

Perniössä puhuttivat myös laseissa olevat mainokset. Rallin säännöissähän kielletään mainokset lasipinnoilla. Mielestäni pieni ”tiimin” nimi (tai nettiosoite) olisi sallittu, mutta odotellaan lajiryhmien kommenttia asiasta.

Minun Historic kausi oli tässä ja Reijo tuuraa Naantalissa. Kilpailu jää päällekkäisyyksistä johtuen väliin, kun olen Kataloinian MM-ralli tunnelmissa.

Nähdään vielä Lahdessa, kun palkitaan ansioituneet kuljettajat!

T:Juha

Kesän alkajaisiksi hieman muistutusta asioista

Vieläkin on ollut ongelmia, kun kilpailijoilla ei ole minkäänlaista dokumenttia autosta tai auton tieliikenne- eli määräaikaiskatsastuksesta. Omistajan vaihdosten yhteydessähän rekisteröintitodistuksia eli rekisteriotteita ei enää automaattisesti saa. Määräaikaiskatsastuksesta uuden rekisteriotteen saa vielä tämän vuoden loppuun asti.

Mikäli autossasi ei ole rekisteröintitodistusta, sen saa tilattua maksutta Trafin Oma asiointi -sivustolta, johon kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla. Olettehan huomioineet, että määräaikaiskatsastuksesta saatava tarkastuskortti on muuttunut  katsastustodistukseksi?  Tämä katsastustodistus on jatkossa ja jo tällä hetkellä tärkein katsastuksesta saatava dokumentti, joka tulee olla ajossa mukana.

Kilpailijalla on velvollisuus todentaa, että auton määräaikaiskatsastus on voimassa. Koska kilpailunjärjestäjillä ei ole pääsyä Trafin kantaan, saattaa ongelmia tulla. Toivoisinkin, että hoidatte autonne dokumentit kuntoon, jottei tule ylimääräisiä ongelmia.

Lisäksi hieman muistutusta Ikäkausien G2 – I -kuljettajille:

- Lambda-mittarit eivät ole sallittuja. Ne tulivat vasta myöhemmissä ikäkausissa, asennus siis vain, mikäli ikäkaudelta löytyy todiste niiden käytöstä.

- Jarrupaineen säätöventtiilin lisääminen (yleensä takajarruille) ei ole sallittu, ellei ole luokiteltu. Vakiopaineensäädin saa olla tehdasasennuksen mukaisesti.

- Jarrulevyjen uritukset ja rei’itykset tulee olla luokiteltuja.

- Ryhmässä 1 etuvalojen sallittu enimmäislukumäärä on sanottu ikäkauden liitteessä J.

- Ikäkaudessa I tulee vaihteiston rattaat olla kulmaltaan alkuperäisen kaltaisia (= vinohampaisia), ellei  vakiona ole muuta tai luokitus salli toisenlaista. Välitykset (vaihteisto ja perä) tulee olla luokitelluilla hammasluvuilla.

- Muistutetaan, että esimerkiksi maskit, lamput, ikkunat, kahvat yms. tulee olla ikäkauden luokitusta  vastaavia.

Ja viimeiseksi vielä tällainen havainto: Ajovarusteita tulee käyttää niille tarkoitetulla tavalla. Siten esim. ”isojen poikien” muinainen tapa kääriä ajopuvun hihat ylös ei ole sallittua.

Nähdään Perniössä!

T: Juha

 

20.3.2017 Talvikausi ajettu!

Niin se hurahti talvi kevääksi ja sarjan talvikisat on ajettu. Kilpailijamääräkin näytti hieman paremmalta, varsinkin Hankiksessa.

Savonlinnassa oli oikea talviralli. Aamulla pakkasta melkein 20 astetta ja reitiltä löytyi penkatkin, tosin pehmeät. Kilpailijat kehuivat pätkiä ja muutenkin reitti oli aika kompaktilla alueella. Itse ehdin kakkoselle katsomaan mallikkaita suorituksia ja sattuipa yhdelle Volvolle pieni ulkoilukin ;)

Tekniseen tarkastukseen valitsimme luokan 12 ja 13 autoja (nrot 31 Soimetsä, 34 Rinne ja 36 Sinkkonen). Tarkistuskohteina mahdolliset korikevennykset (ovet, takasivut, kojetaulu ja takaosa) Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Hankirallikin onnistui vihdoin. Vieläkin sää aiheutti harmaita hiuksia, mutta suhteellisen hyvillä teillä kisa saatiin vietyä läpi. Kävin kakkosella katsomassa ja metsässä oli mitä mainioin keli, mutta pelto-osuuksilla oli melkein kesäkeli.

Tekniseen tarkastukseen otimme kaikki 1-ryhmän autot (nrot 40 Hakala, 41 Äyräväinen, 42 Salminen ja 43 Hannuksela) ja tarkistimme niistä jarrut, akselistot ja pakoputkiston. Kaikki tarkistetut asiat olivat sääntöjen mukaisia.

Nyt ansaittu tauko ja Toukokuussa jatketaan. Muutamia asioita hieman tutkitaan ja pistän niistä ja muistakin asioista muistutusta keväämmällä.

T. Juha


 

6.2.2017 HRT-kausi käyntiin Rengossa!

Rallikausi avattiin Rengon ympäristössä ajetulla JM-Putki rallilla. Aikataulu oli mukavan tiivis ja reitti todella pienellä alueella. Pätkät saivat kiitosta ja haastavuutta riitti. Ennakkosuosikkeja tippui pelistä heti alussa ja myös kalkkiviivoilla, se on sitä motorsporttia! Turvallisuustarkastuksessa tarkastelin pistokokein passeja, eli lähinnä että kuvat vastaavat autoa. Savonlinnassa jatketaan passien tarkistuksia.

Tekniseen tarkastukseen otimme luokan 6 ja 7 autoja (21 Altti, 22 Loppi, 24 Laakso ja 27 Bamford). Tarkastuskohteina olivat: Taka-akselin luokittelemattomat vahvistukset, akseliväli, korimateriaalit, puskurimateriaalit ja etualatukivarret (onko luokittelemattomia säätöjä).

Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Perjantaina sitten nokka kohti Savonlinnaa, nähdään siellä!

T:Juha

8.12.2016 Kausi paketissa!

Kilpailut on saatu ajettua ja palkinnot jaettua. Onnea kaikille menestyneille, Raimolle HRT:n voitosta, Terolle nuottisarjan voitosta, Hannulle rallisprint sarjan voitosta sekä erityisesti Esalle Euroopan mestaruudesta kategoriassa 3. Onnea myös muille EM- ja kansallisien sarjojen mitalisteille!

Viimeinen HRT kilpailu ajettiin Mynämäen ympäristössä Bahco Rantarallin muodossa. Reitti sai kiitosta vaativuudestaan, monipuolisista pätkistä ja kompaktista aikataulusta. Hieno lopetus kaudelle!

Tekniseen tarkastukseen oli valittu mestaruudesta taistelevat autokunnat.

Tarkistuskohteina olivat:

 nro 15 Roiha: imusarja ja pakosarja

 nro 19 Hietanen: taka-akseli ja jarrut

 nro 25 Linden: pakoputki, kaasutin ja nokka-akseli

Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Palkintogaala Lahdessa oli oikein onnistunut tapahtuma, kiitos järjestelyistä. Hyvää ruokaa, juhlava palkintojenjako ja mukavaa jutustelua kilpailijoiden kanssa. Kyllä tämän porukan kanssa on mukava toimia!

Kausi meni muutenkin mukavasti ja suuremmilta kommelluksilta vältyttiin. Näillä näkymin ensi vuosi jatkuu samoissa merkeissä, eli nähdään Hämeenlinnassa!

Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!

T: Juha


 

26.9.2016 Ollin Sora Ralli ja Seinäjoki Ralli 

Historic-kausi olisi sitten yhtä kapinaa vajaa. Toivottavasti Naantaliin saisimme suuremman lähtijämäärän. Arvatenkin Seinäjoella määrä jäi pieneksi, jostain syystä kuskit karttavat tuollaisia kaksipäiväisiä kilpailuita vaikka ne toisaaltaan tuovat mukavaa vaihtelua normaaleihin kisoihin.

Ollin Sora Ralli kurvailtiin Hallin ympäristössä ja vettä tuli ajoittain todella runsaasti. Reitillä oli tuttuja ja haastavia pätkiä niin Suurajoista kuin Mänttä-ralleistakin. Itse tyydyin tällä kertaa seuraamaan kisaa sisätiloista, kun ei ollut säähän sopivaa varustusta.  ;)

Tekniseen tarkastukseen otimme 1-ryhmän RS2000 Escortteja (nro 30 Rissanen ja nro 31 Hannuksela) Tarkistuskohteina olivat sylinterinkansi (mm. venttiilit) ja puristussuhde. Molemmat autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Seinäjoki Ralli ajettiin mukavassa syksyisessä säässä, olipa lauantaiaamuna jopa pakkastakin. Reitti oli toteutettu aika kompaktille alueelle ja myöskin ilmeisen vaativa. Joissain talleissa riittää peltitöitä ja jossain rakennellaan uusia koneita, mutta se on sitä Motorsporttia. Itse kävin lauantai-iltana reitillä katselemassa miten homma luonnistuu pimeällä. Muistutuksena kaikille, että ne Xenonit ja Ledit ovat historicissa kiellettyjä!

Tekniseen tarkastukseen otimme Starletteja sekä Talbotteja. Starleteissa (nro 29 Kailasuo ja nro 30 Raittila) tarkastuskohteena vaihdelaatikon välitykset. Talboteissa (nro 31 Saarinen ja nro 32 Putila) tarkastuskohteena jarrut. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Muutamassa kilpailussa on ollut ongelmia, kun kilpailijoilla ei ole minkäänlaista dokumenttia autosta tai auton tieliikenne- eli määräaikaiskatsastuksesta. Omistajan vaihdosten yhteydessähän rekisteröintitodistuksia eli rekisteriotteita ei enää automaattisesti saa. Määräaikaiskatsastuksesta uuden rekisteriotteen saa vielä tämän vuoden loppuun asti. Mikäli autossasi ei ole rekisteröintitodistusta, sen saa tilattua maksutta Trafin Oma asiointi-sivustolta, johon kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla. Olettehan huomioineet, että määräaikaiskatsastuksesta saatava tarkastuskortti on muuttunut tämän vuoden aikana katsastustodistukseksi.?  Tämä katsastustodistus on jatkossa ja jo tällä hetkellä tärkein katsastuksesta saatava dokumentti, joka tulee olla ajossa mukana. Kilpailijalla on velvollisuus todentaa, että auton määräaikaiskatsastus on voimassa ja koska kilpailunjärjestäjillä ei ole pääsyä Trafin kantaan, saattaa ongelmia tulla. Toivoisinkin, että hoidatte autonne dokumentit kuntoon, jottei tule ylimääräisiä ongelmia.

Nyt kaikki joukolla Naantaliin, jos saisivat mestaruuskandidaatitkin hieman vastusta ;)

T:Juha


 

28.5.2016 Kesäkausi vauhtiin Mäntsälässä!

Taas sitä mennään, onneksi viikonloppuna säät suosi ja lämmintä riitti. Reitti oli makea ja sai kiitosta, tosin kaikillehan nuo suht nopeat tiet eivät sovi ;) Pöly ja ohitettavat autot haittasivat ainakin osaa kilpailijoista. Itsekin ehti hieman ajosuorituksia seuraamaan ja kyllä näki hienoja suorituksia EK:lla 4. Onnea vaan kaikille luokkavoittajille ja Timolle epävirallisesta yleiskilpailun voitosta!

Tekniseentarkastukseen otimme kaikki luokan 20 Volvot (64, Mäkinen, 66 Saari, 68 Anttonen ja 70 Jänisoja) Tarkistuskohteena oli venttiilikoneisto ja lähinnä paininkupit sekä iskunvaimentimien yläpäät. Autossa 66 oli paininkupit sääntöjenvastaiset ja autokunta esitettiin hylättäväksi. Muut autot olivat tarkistetulta osin sääntöjenmukaisia.

Muistutetaan vielä muutamista asioista:

Kun ostat auton tai sen osia, kannattaa niiden sääntöjenmukaisuus varmistaa ennen kun lähtee kilpailuun. Ja  kaikkia ”Esson baarin ammattilaisten” väitteitä sallituista ratkaisuista ei kannata aina uskoa. Vastuu auton ja osien sääntöjenmukaisuudesta on aina kilpailijalla (ja ilmoittajalla). Meillä on kuitenkin päteviä henkilöitä HRCF:n tekniikkaryhmässä ja siltä saa selvyyden, jos jokin asia askarruttaa tai on hiemankin epävarma.

Nyt ei kun joukolla Ollin Sora Ralliin, ilmoittautuminen loppuu 7.6 klo 21:00!

T: Juha


 

15.3.2016 Pohjanmaa-ralli 20.2.2016

Talvikausi saatiin pakettiin Seinäjoella. Pätkät kylläkin olivat Tuurin suunnalla ja huollot sen ”pienen” kyläkaupan takapihalla, siirtymiä kyllä tuli reilusti.

Kilpailu itsessään sujui hyvin ja pahoja keskeyttämisiäkään ei ollut, mutta minun näkökulmasta ei päivän tapahtumista suuria ilon kiljahduksia kuulunut.  Turvallisuustarkastus oli ulkona hotellin pihalla ja ahdettu liian pienelle alueelle, no onneksi ei satanut mitään ja kaikki pääsivät ajoissa lähtöön. Minulla ei ole mitään tuollaista juuri ennen lähtöä tapahtuvaa katsastusta vastaan, jos se on toteutettu hyvin ja on edes varauduttu sateeseen ym. Teknisentarkastuksen suunnitelmat menivät uusiksi juuri ennen H-hetkeä. Vaatimushan (ja alun perin lupaus) kyseiselle paikalle oli lämmin ja valoisa halli, mielellään korjaamo-olosuhteet. Nyt paikka selvisi juuri ennen autojen maaliin tuloa ja paikka oli kylmä konehalli, tai oikeastaan katos, missä valaistuskin oli vähän niin ja näin. No tarkistuksia tehtiin, mutta ei siinä suurempiin purkamisiin ollut mahdollisuutta.

Tekniseentarkastukseen valikoitui G1-ikäkauden autoja; nro 6 Häggqvist, Sunbeam Imp ja nro 6 Pousi, Escort 1300 GT. Molemmista tarkistimme ohjauksen ja autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Kausihan jatkuu 21.5 Mäntsälässä, toivottavasti saisimme kesän kapinoihin enemmän osallistujia. Kannattaa pitää mielessä 12.2 ilmoitetut tarkastuskohteet!

T: Juha

12.2.2016 HRT 52. Pohjola – ralli 6.2.2016

HRT-kausi starttasi pienehköllä automäärällä Oulussa, pienessä pakkas-säässä. Päivällä keli olikin mainio, mutta illan tullessa melkoinen lumisade saapui kilpailijoiden ja huollon riesaksi. Reitti sai sekä risuja ja ruusuja. Siirtymät olivat aikamoiset, mutta vastineeksi oli maukkaita pätkiä, varsinkin kaksi viimeistä. Tosin varsinkaan kakkonen ei ollut pikkuautoilla ajavien mieleen.

Uutena HRT-luokan kisoissa oli HRCF-nuottisarjan kilpailu. Se sopii mukaan oikein hyvin, kunhan aikataulut saadaan sopivaksi. Nyt nuotituksen kanssa oli pienoista säätöä, olisi varmaan parempi tehdä nuotitus suosiolla perjantaina. Kilpailu sujui ilman suurempia ongelmia ja keskeyttäneitä oli aika vähän.

Tekniseen tarkastukseen otimme autoja luokista 7, 9, 11 ja 12, tarkistuskohteina ohjaus (nro 9 Kuivaniemi) ja akseliväli (numerot 9 Kuivaniemi, 8 Korhonen, 9 Roiha, 10 Hietanen ja 11 Salokoski). Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Seuraavaan osakilpailuun Seinäjoelle on sentään tulossa 49 HRT-sarjan ja 12 HRCF-nuottisarjan kuskia sekä 11 tasanopeus paria. Toivottavasti kesällä määrät olisivat hieman suuremmat. Seinäjoella kilpailun katsastus tapahtuu jälleen lähtöjonossa, joten korjausaikaa ei ole. Katsokaapa kaikki tavarat mukaan ja autot kuntoon.

Sitten hieman tulevaa.

Historic-lajiryhmä on päättänyt kokouksessaan tämän kauden HRT-sarjan teknisentarkastuksen kohteista.

Alla oleviin kohteisiin kiinnitetään erityistä huomiota:

-        alustanosien sääntöjenmukaisuus (tukivarret, akselistot, vahvistukset)

-        jarrusatuloiden ja -sylinterien luokituksen mukaisuus

-        pääasiassa ykkösryhmän autojen välitykset (perä ja vaihteisto)

-        kiertokankien visuaalinen tarkastus endoskoopilla

-        ykkösryhmän autojen sylinterikannet, puristussuhde ja iskutilavuus

Muita kohteita otetaan tarkistukseen tilanteen mukaan.

T: Juha

27.1.2016 Kausi 2016!

Oma "rallikausi" tuli korkattua viime viikonloppuna F-rallisarjan Kouvolan osakilpailun katsastuspäällikön tehtävissä. Se olikin hyvää treeniä Hisse-kauden Pääkatsastajan tehtäviin. Kovat pakkaset onneksi loppuivat ja viikonloppuna kelit suosivat, nyt valitettavasti tuo vesisade näyttää aika pahalle. Toivottavasti Oulussa ja Seinäjoella pääsee talvirallin makuun.

Minulla alkaa viides vuosi Historic sarjan pääkatsastajana, aika on mennyt mukavasti ja suurimmilta konflikteilta on vältytty. Toivottavasti 2016 menee samaa rataa, ainakin omalta osaltani sama linja tulee säilymään.

Kilpailijamäärät näyttävät pelottavan surkealle, Ouluun vain 46 Historic-autoa. Kangasniemi Ralli veti hyvin kilpailijoita ja jopa 9 paria historic-kilpailijoita. Onhan sinne Ouluun tietysti aika matka, mutta niin on Oulustakin etelän kisoihin. Mutta noilla mennään ja toivottavasti määrä kasvaa vuoden mittaan.

Historic-lajiryhmän kokouksen jälkeen julkaistaan kauden teknisten tarkistuksien kohteita. Nämä julkaistaan ennen Oulun kisaa. Lista on suuntaa antava ja muitakin kohteita saattaa ilmaantua.

Palataan vielä 2015 viimeiseen kisaan, Espoon Maxell ralliin.

Kilpailu pääsi keskusteluihin ainakin runsaiden ulosajojen vuoksi, valitettavasti muutama Hisse pelikin koki aikamoisia vaurioita. Toivottavasti merkintälinjasta päästään jonkinmoiseen järkevään linjaan, ettei tuollaisia reikiä syntyisi.

Tekniseen tarkastukseen otimme luokan 16 ja 17 autoja (43 Frilander, 46 Laurell, 52 Kukkonen ja 53 Juhannusvuori) ja tarkistuskohteina jarrut ja alustarakenteet. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Nähdään Oulussa!

T. Juha

16.10.2015 Uusikaupunki ralli ja ennakkoa Maxell-ralliin.

Niin se on kausi yhtäkilpailua vaille valmis ja jälleen on sarjan voittoon mahdollisuuksia useammalla parilla. Katsotaan miten käy ;)Maxell-rallissa mennäänkin sitten hieman poikkeavalla kaavalla, niin aikataulun, kuin turvallisuustarkistuksenkin suhteen.Muistakaa kaikki, että TURVALLISUUSTARKISTUKSEN JÄLKEEN EI OLE KORJAUSAIKAA, joten vehkeiden on oltava kunnossa! Ja ihan pienenä vinkkinä, kannattaa käydä suuntaamassa lisävalot etukäteen, jos niitä ei ole pitkään aikaan käytetty. Maali odottaakin sitten viimeisillä Historic pareilla lähempänä yhtätoista.


Uusikaupunki-ralli meni aika mukavasti ja aurinkoisessa syyskelissä, tosin romua tuli turhankin paljon. Oli aika haastavat baanat ja reitillä näki mainioita suorituksia. Tekniseen tarkistukseen valikoitui kolme paria. Luokasta 8 numero 14 (Berner), tarkistuskohteena konehuone. Luokasta 18 numerot 47 (Toiviainen) ja 49 (Glad), tarkistuskohteena peränvälitys ja vaihdelaatikon rattaat. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.Katsastusporukka antoi positiivista palautetta teille kilpailijoille, olitte ottaneet kaikki neuvot ja huomautukset kuuliaisesti ja mukisematta vastaan. Kiitos siitä!

Nähdään Espoossa!Juha

7.9.2015

Taas mennään!
Niin se syksy vaan tulee ja kausi kääntyy loppupuolelle. Viikonloppuna sitten kohti länsirannikoa. Ilmoittautuneiden määrä oli edelleen aika vähäinen, niin kuin tänä vuonna on ollut (60-70 autoa). Toivottavasti viimeiseen kisaan saadaan kunnon määrä kilpailijoita.Uusikaupunkirallin teknisessä tarkistuksessa mennään suunnitelman mukaan, ellei oteta jotain extra kohdetta lisäksi.
Teijo-Talot rallista jäi juttu kirjoittamatta, mutta tässä pääkohdat.Tekniikan osalta päivä sujui leppoisasti ja ongelmia ei ollut. Ehdimme myös Reijon kanssa reitille katselemaan mallikkaita suorituksia.Loppukatsastukseen otimme luokan 3 (nro 6 Mäkitalo, nro 7 Salminen) ja 7 (nro 14 Lehtinen, nro 15 Kivitila) autoja, tarkistuskohteena oli konehuoneen sääntöjenmukaisuus (visuaalisesti tarkistettuna). Autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Lahden EM-kisassa olinkin aivan toisissa tehtävissä. Alunperin kyllä piti olla katsastusporukassa, mutta keskiviikkona ennen kisaa tehtävä muuttui, olinkin kilpailijoidenyhteyshenkilö. Olikin mielenkiintoista nähdä kilpailu myös tuolta kantilta. Yllättäviä asioita joutui hoitamaan (varsinkin ulkomaalaisten kanssa) ja puhelin kävi kuumana koko viikonlopun. Päällimmäisenä jäi mieleen ulkomaalaisten kehut kilpailusta, niin reitistä kuin järjestelyistäkin.
Nähdään Uudessakaupungissa!
T:Juha

19.5.2015 Mänttä ja kesän ennakko!

 

Talvi kierähti kuin yllättäin kesän puolelle ja sorakapinat on jo edessä. Hieman oli pettymys tuonne Teijo-Talot ralliin tuo ilmoittautuneiden määrä. Toivottavasti tulevissa kisoissa päästään lähemmäs sataa Historiccia.


Mäntän tarinat jäi jostain syystä kirjoittamatta, mutta pistetään nyt pieni yhteenveto.Itsehän ehdin paikalle vasta illalla ja turvallisuus tarkistus jäi väliin. Kaksipäiväinen kilpailu aina jakaa mielipiteet, mutta olihan joskus lisävaloillekkin käyttöä.Tekniseen tarkastukseen otettiin luokan 20 Opeleita. Numerot 63 Tiikkala, 64 Heinänen, 65 Pihl ja 68 Koskela. Kurkistimme endoskoopilla vaihdelaatikon sisään ja tarkastimme visuaalisesti kytkentämekanismin ja rattaiden hammaskulman. Kaikki autot olivat tarkastetuilta osin sääntöjenmukaisia.


Sitten ennakkoa kesän kisoihin.Loppukatsastuksissa jatketaan lajiryhmän listan mukaan, tai jos jotain akuuttia ilmenee.
Autojen ulkonäköön ja siisteyteen tullaan edelleen kiinnittämään huomiota. Nyky malliset kisavanteet, lisävalot ym. nyky jutut ei kuulu Historicciin. Näistä on ollut mainintaa aikaisemminkin.
FIA on päivitänyt liite-K:n http://www.fia.com/regulations/regulation/fia-historic-rally-championships-115/regulation/technical-appendix-k-199 Sinne on tullut muutoksia ja täsmennyksi. Muutokset on merkitty punaisella. Lisäyksenä on myös taulukko sallitusta iskunvaimentimista eri ikäkausilla. Toivottavasti saadaan Suomennosta ja täsmennystä lähiaikoina.

Lopuksi vielä asia, mikä ei oikein kuulu autourheiluun.Tuntuu että viimeaikoina kaljoittelu kisa-alueilla on lisääntynyt. Varsinkin Perniön tapaisilla paikoilla, kuskit ja huoltoporukat kulkevat avoimesti tölkit ja pullot käsissä pitkin kilpailualuetta. Voihan sitä rankan kisan jälkeen naukata tölkin tai kaksi, mutta jätettäisiinkö aivan yleinen kaljoittelu pois? Kilpailupaikoilla on kuitenkin paljon lapsia ja nuorisoa, tulevia kuskeja? Emme varmaan halua näyttää heille huonoa esimerkkiä. Lisäksi, kilpailuhan loppuu virallisesti vasta palkintojenjakoon ;) En ole itsekään mikään absolutisti ja tästä ei kannata vetää hernettä nenään, mutta kyseinen asia on ollut esillä useampaan kertaan ja ajattelin pikkaisen varoittaa asiasta!


Hyviä kesän kapinoita kaikille!T:Juha

10.2.2015 Savonlinna ja ennakkoa loppukaudesta 2015!


Tervehdys vaan kaikille!

Kausi starttasi reilu viikko sitten Savonlinnasta. Itse olin matkoilla ja en päässyt paikalle. Halosen Reijo tuurasi  minua ja tässä Reijon kommentit kisasta: Savonlinnassa sujui varsin mukavasti koko katsastus ja jälkikatsastuksessakaan ei mitään huomautettavaa löytynyt.Seurailin kaluston yleistä ilmettä siinä katsastuksen aikana ja mitään erityisen poikkeavaa en huomannut. Osa kalustosta on ihan älyttömän hienoja, mutta on myös sieltä toisesta ääripäästä! Positiivinen asia oli, että katsastuksessa oli kilpailijoillakin hyvin rento fiilis ja mitään kiukuttelua tms. en huomannut. Tästä plussat kilpailijoille. Sama päti myös jälkitarkistuksessa. Kukaan ei mitenkään nurissut sinne joutumisestaan.Noiden 1-ryhmän autojen sisustat ovat edelleenkin osassa autoja vähän sellaisia rajatapauksia. Kattoverhoilut löytyivät jo kaikista ja jonkinlaiset lattiamatotkin oli, mutta ei ne alumiinipellitetyt sivu pahvit ja hattuhyllyt oikein 1-ryhmäisiltä näyttäneet. Osassa autoja sen sijaan oli jopa takapenkit paikallaan ja olivat ihan oikeasti 1-ryhmän kuosissa. Reitti oli ollut kilpailijoille selkästi erittäin mieleinen ja tapahtuneet muutamat ulosajotkin olivat ilmeisesti pelkkiä penkkaan osumisia.

Tekniseen tarkastukseen otettiin kaikki maaliin ajoissa tulleet 1-ryhmän autot (23 Laine, 24 Salokoski, 25 Simola, 26 Linden, 27 Iivonen, 28 Lindroos, 30 Hannuksela ja 32 Rissanen). Tarkistettiin, että etujarrusatula vastasi ulkonäöltään luokiteltua satulaa ja että takajarrurumpu oli halkaisiltaan luokitustodituksen mukainen. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjen mukaisia.

Tulevana viikonloppuna kaasutellaan Mäntän 2-päiväinen kisa. Työesteiden vuoksi, tulen paikkakunnalle vasta myöhemmin perjantaina ja turvallisuustarkistus jää minulta väliin. Mutta iltahuoltoon/tauolle tultaessa ehtinen paikalle.

Historic-lajiryhmä määritteli 29.1.2015 kokouksessaan kauden teknisien tarkistuksien kohteita. Kauden 2015 aikana autoista tarkastetaan mm. seuraavia asioita:
- Akselistot ja rakenteet
- Akselistojen mittaus (akseliväli, raideleveys)
- Osakokonaisuuksien tarkastus (perä, vaihteisto ym.)
- Sylinteritilavuus/iskunpituus
- Jarrut
- Välitykset (vaihteisto+perä)
- Ohjaukset
- Korirakenteet ja muutokset



Lisäksi kohteiksi voi valikoitua muita kaudenaikana esiin tulevia asioita.Kannattaa lukea koko tiedoite, siinä on myös muutakin tärkeää aisiaa (linkki http://www.autourheilu.fi/42341.aspx )

Lisäksi tarkkaillaan edelleen autojen ulkoistaolemusta ja sitä Trippi/ mittari asiaa- Lisämittarit, kierroslukumittarit mallia "Monster" ja näiden yhteydessä olevat vaihtovalot, kierrosluvun rajoittimet eivät ole sallittuja. Mittareiden tulee olla ajan hengen mukaisia perusmittareita.
- Seosmittareita useissa autoissa (eivät kuulu historic-autoihin)
- Kierrostenrajoittimet (nupilla varustettuja ei saa olla kojetauluissa)
- Digitaalitrippimittarit ovat sallittuja vasta H1:ikäkaudesta alkaen

T:Juha

17.10. Teijo Talot-ralli Lammi 11.10.2014

Niinpä sitä saatiin kausi pakettiin, ainakin sarjan osalta. Onnea vaan Jarille sarjan voitosta! Kova oli myös Heikin ja Jannen suoritus, viisi kisaa ja viisi voittoa, eikä loput kärkikuusikosta ollut sen huonompia kokonaispisteissä. Onnea myös arvonnassa voittaneille, eli Antti Heinänen ja Petri Pesu!

Itse Lammin kisa sujui mukavasti, aikataulu todella tiivis ja kotiin pääsi ajoissa. Reitti sai kiitosta ja kelikin suosi. Ainakin kuvien ja videoiden perustella, riittää muutamissa talleissa peltisepällä töitä. Tekniseen lopputarkistukseen otettiin kärki nelikko (Ohrankämmen, Rissanen, Lindberg ja Westerlund). Autoista mitattiin akseliväli ja kaikki pelit oli tarkistetuilta osin sääntöjen mukaisia.

Muutamille autoille (H1 ryhmä 2) annoin suullisen huomautuksen McPherson iskunvaimentimien yläpään kiinnityksestä. Siitä on ollut keskustelua myös jälkeenpäin.

Historic-lajiryhmän kanta on seuraava: Kuten säännöissä lukee, se sallii alkuperäisen osan koneistamisen ja erilaisen kiinnityspisteen asentamisen (tyyppi ja materiaali, eli laakeri uniballiksi, holkki laakeriksi, tms), mutta sääntö ei siis kerro mitään jousituksen nivelpisteen lokaation eli sijainnin muuttamisesta.

Eli hieman selvennettynä, yläpää voi olla levy jossa esim. uniball on kiinni, mutta jousituksen nivelpisteen (eli iskunvaimentimen kiinnitys yläpäähän) pitää säilyä alkuperäisellä paikalla koriin nähden. Liukuvaa säätöä tai paikallaan tehtävää säätömahdollisuutta ei yläpäässä saa olla. Jos autoon on luokiteltu säädettävät yläpäät, silloin niitä saa tietenkin käyttää.

Tämän saman linjanvedon mukaisesti toimitaan myös ikäkausien G2 ja I autojen kanssa. Ikäkauden I säännöissä on vielä erikseen tarkennettu teksti iskunvaimentimen kiinnityspisteen sijainnin säilyttämisestä. Ilmeisestikin aiheesta on siis käyty keskusteluja jo ikäkaudellakin. G1 ja vanhemmissa rakenteen pitää olla alkuperäinen.

Joissain HTP-passeissa on kuvia, joissa McPherson yläpään ja/tai iskunvaimentimen kiinnityksen paikka on selkeästi muuttunut. Passi tai passikuva ei kuitenkaan tee autoa sääntöjenmukaiseksi. Useinkaan kuvien perusteella ei pystytä toteamaan iskunvaimentimen kiinnityspisteen tarkkaa sijaintia.


Nähdään Kouvolassa 22.11

T:Juha

3.10.2014 Rantaralli 27.9 ja Lammi ennakkoa

Se olisi sarja yhtä kisaa vaille valmis. Rantaralli päristeltiin todella hienossa syyskelissä, oikein aurinko näyttäytyi hienosti. Päivä meni muutenkin mainiosti, ei suurempia ongelmia tekniikan näkökulmasta.

Lopputarkistukseen oli valikoitunut luokan 9 autoja, numerot 34 (Pensikkala) ja 38 (Laaksonen). Tarkistuskohteina oli taka-akseli (ulkopuolinen rakenne), etutukivarret (ei saa olla säätöä)  ja iskarinyläpää (ei saa olla säätöä). Molemmat autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Vyön kiinnittämisen ohjeVyön kiinnittämisen ohje Turvavöiden asennuksesta / vyön pujottamisesta on kilpailijoiden keskuudessa hieman epäselvyyttä. Liitteenä kuva sääntöjen mukaisesta tavasta.

Sitten asia mistä eräs kilpailija (ei historic) purnasi, päävirtakatkaisin.
Sääntöhän sanoo siitä seuraavaa:
Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Katkaisijan on oltava kipinättömästi toimiva ja sitä on voitava käyttää auton sisä- ja ulkopuolelta. Katsastushenkilöstöllä on myös oikeus testata kyseinen toiminta. Pitäisi varmaan ottaa Lammilla tuo päivän teemaksi ja testata varsinkin ulkopuolisen systeemin toimivuus.

Ja vielä muistutus Historic-lajiryhmän tiedotteesta

- Lisämittarit, kierroslukumittarit mallia "Monster" ja näiden yhteydessä olevat vaihtovalot, kierrosluvun rajoittimet eivät ole sallittuja. Mittareiden tulee olla ajan hengen mukaisia perusmittareita.

- Seosmittareita useissa autoissa (eivät kuulu historic-autoihin)
- Kierrostenrajoittimet (nupilla varustettuja ei saa olla kojetauluissa)
- Digitaalitrippimittarit ovat sallittuja vasta H1:ikäkaudesta alkaen


Näihin asioihin alamme myös ottaa kantaa Lammilla, jos ei muuten asiaa uskota, niin korttimerkintä varmaan auttaa asiassa.

T:Juha

5.6.2014 Kisoja ja tekniikkaa.

Hupsis, kesä tuli niin  vauhdikkaasti, että jäi Laihian tarinat kirjoittamatta. No pistetään nyt lopputalven ja alkukesät jutut samalla kertaa.


Neste Oil Puistohulmi Historic Ralli 15.2.2014
Kelit oli mitä oli, mutta pääosin mentiin kuitenkin jäisillä baanoilla. Ehdin jälleen ihastelemaan hienoja ajolinjoja ja hyvin "laulavia" laitteita.  Loppusyyniin otettiin 1-ryhmän autoja (Avanger 1600GT/ Lindroos, Avanger 1600GT/ Näykki ja Escort RS2000/Rissanen), tarkistuskohteina välitykset ja tukivarret. Kaikki autot tarkistetuilta osin sääntöjen mukaisia. Kilpailussa tapahtui kaksi hylkäystä ja niiden syynä oli RT-merkin ohi ajaminen. Tuossa on muistutusta kaikille kilpailijoille, jos reitillä on Reittitarkistus (RT) eli punainen "Tutti", niin siinä on pysähdyttävä ja esitettävä aikakortti siinä olevalle henkilölle. Turha jälkeenpäin sanoa, ettei huomannut pistettä.

Hankiksen kanssa kävikin sitten huonommin, kun kelit meni hankalaksi. Koitetaan ensivuonna paremmalla onnella.

Teijo Talo Historic Ralli 17.05.2014
Vauhtiin päästiin taas Perniössä. Historic kilpailijoiden määrä oli ainakin minulle pienoinen pettymys, ilmoittautuneita oli 78. Sää oli mukavan keväinen ja päivä oli onnistunut. Reitti oli ilmeisen vaativa, kun matkalle jäi runsaasti porukkaa. Ehdin itsekin katsomaan kilpailijoiden vauhtia EK 2:lla. Meillä oli äänenmittauspiste puolenvälin paikkeilla oikeassa takapiikissä. Mittasimme äänet ohiajavista autoista, kaikki oli kunnossa, ja ympäristö ihmiset saivat raporttinsa.
Kilpailun jälkeen tekniseen lopputarkastukseen otettiin kaikki maaliin ajaneet autot luokasta 1 (Wartburg 353 / Turtia, Ford Anglia / Ranki, Ford Anglia / Henttonen ja Fiat 850 / Heinänen). Tarkistuskohteina Jarrut, pakosarja, madollinen tasauspyörästön lukko. Kaikki autot tarkistetuilta osin sääntöjen mukaisia.

Ja sitten tekniikkaan:
10.2.2014 tarinassa oli puhetta ikäkauden I-venttiilikoneistosta. Nyt Volvon osalta asiaan on tullut selvennystä. Ruotsalaiset ovat tehneet Volvoista selvitystä ja FIA:n Historic tekniikka lajiryhmä on siunannut asian. Siinä todetaan, että Volvoissa on käytettävä vakio painikuppeja palasäädöin ja niin päin, että pala on yläpuolella (ei ole todisteita muunlaisista ratkaisuista ikäkaudella).
Myös muissa vastaavissa tilanteissa (autoissa) vaaditaan pitävät ikäkausitodisteen tai muuten on käytettävä vakiota/luokiteltua ratkaisua.

Kolme vuotta sitten oli keskustelua ja penkomista 1-ryhmän RS2000 Escorttien takajousien/taka-akselin pudotuspaloista. Silloin oli erilaisia dokumentteja ja niiden perusteella annettiin lupa käyttää niitä. Nyt asiaan on saatu lisäselvitystä ja ne on selvästi todettu sääntöjen vastaisiksi. Eli ne on poistettava ennen Rantarallia. Tietysti Lahteen lähtijöiden on tehtävä se ennen sitä.

T:Juha

10.2.2014


Moi taas!
Niin se tuli vihdoin talvi ja kausi pääsi alkuun lumisessa Jämsässä. Lunta tuli ihan mukavasti edeltävänä yönä ja myös kisan aikana. Pöperöä oli ja urissa oli pysyttävä. Reitti sai kilpailijoilta kiitosta, olihan käytössä legendaarisia Jyskälän pätkiä, mm. Ehikki ja Hassi.
Itse en penkalle ehtinyt, mutta kuulopuheiden perusteella meno oli ollut näyttävää. Ehkä sitten Laihialla näkisi kilpailijoiden suorituksiakin. Valitettavasti Laihia ei kilpailijoita kiinnostanut, mutta toivottavasti Hankiksessa nähdään paljon Hisse autoja.

Kilpailun jälkeen tekniseen lopputarkastukseen otettiin autot nrot 32 (Ekonen), 71 (Bruun), 73 (Lindberg),  77(Nurminen) ja 82 (Jaakkola). Päätarkastuskohteina tarkastettiin sylinterikansien ja sylinterilohkojen tyypit/mallit. Lisätarkastuksena tarkastettiin visuaalisesti venttiilikoneistot irrottamalla venttiilikannet, mutta muutoin rakenteita purkamatta.

Autot todettiin tarkastetuilta osin sääntöjenmukaisiksi. Nostimien/koneiston tarkastus tehtiin nimenomaan visuaalisesti. Koska on mahdollista, että nostimen säätöpala on siellä alapuolella, tullaan jatkossa todennäköisesti varaamaan tarkastus, jossa puretaan kyseisiä komponentteja.

Ikäkauden I (ryhmä 2) säännön mukaan nokka-akseli ja venttiilikoneisto on vapaat. Nokka-akseleiden sijoituspaikkaa, lukumäärää ja käyttöjärjestelmää ei saa kuitenkaan muuttaa. Venttiilikoneiston osia voidaan koneistaa ja muokata, lisäksi osia voidaan poistaa tai vaihtaa toiminnaltaan vastaaviin ikäkauden tekniikan mukaisesti.

Viime vuonna I-ikäkauden autojen venttiilikoneisto-asiaa käsiteltiin myös tekniikka- ja historic-lajiryhmässä. Lajiryhmien linjauksen mukaisesti venttiilikoneistojen muutokset tulee toteuttaa kuten aikakaudella. Mikäli venttiilikoneistojen mekaanisia osia muutetaan, lähtökohtana voidaan käyttää ainoastaan alkuperäisiä komponentteja. Näitä voidaan muuttaa tai koneistaa, aineen lisääminen hitsaamalla, liimaamalla tai elektrolyysin avulla on kielletty. Osien lisääminen venttiilikoneistoon ei ole kuitenkaan sallittua. Venttiileille, venttiiliohjaimille ja venttiili-istukoille ikäkauden sääntö antaa erikseen täyden vapauden venttiileiden lukumäärää lukuunottamatta.

Mikäli käytettävät osat eivät ole luokiteltuja tai edellä mainittujen sääntöjen vaatimukset eivät täyty, täytyy käytettävistä rakenteista ja osista, sekä niiden käytöstä esittää Liite K mukaiset ikäkausitodisteet.

Ikäkauden I liite J löytyy täältä 

Tulevia kisoja silmälläpitäen kannattaa lukaista Historic-lajiryhmän kokouksen 29.1 pöytäkirja , siitä saa vinkkejä tuleviin kisoihin.

T:Juha

5.11.2013

JARI-PEKKA RALLI 14.9.2013 HEINOLA JA TEIJO TALOT RALLI 5.10.2013 PERNIÖ

Hetken aikaa on jo viimeisestä kisasta vierähtänyt ja sain vihdoin aikaiseksi tarinaa.

Heinolan kisa oli taattua Heinolaa ja kaikki toimi, ainakin minun silmin. Reitillä riitti paikkoja ja tilanteita. Pääsipä ralli oikein uutisiinkin, valitettavasti vaan onnettomuuden takia. Tämä kyllä kertoo median kiinnostuksesta rallia kohtaan, ei kirjoiteta, ellei satu jotain onnettomuutta. Loppukatsastuksessa olivat autot 25, 28 (ohjaus ja jarrut) ja 67, 68 (jarrut ja ovien rakenne)

Viimeinen kisa kurvailtiin taas Perniön suunnalla. Teijo Talojen tehdasalue oli kokenut melkoisia muutoksia vuodessa. Tällä kertaa tauko oli aika kaukana, joten huoltoporukallakin oli matkailuajoa. Itse ehdin myös reitille, kolmosen lähdössä oli hyvä tarkkailla miten vehkeet kiihtyy ja miten pykälät osuu kohdalleen. Onnettomuuksilta ei vältytty tälläkään kertaa. Onneksi pahemmalta loukkaantumiselta vältyttiin, vaikka kosketus puuhun oli raju. Hyvät turvavarusteet pelastivat suuremmilta loukkaantumisilta, varsinkin kaaret olivat kestäneet tärskyn hyvin. Tuli taas todistettua että turvavarusteista ei kannata tinkiä. Loppukatsastuksessa jatkettiin ohjauksen tutkimista autojen 8, 9, 10, 11 ja 13 osalta.

Kausi on siis paketissa ja mestari selvillä, onnea vaan Tommi!
Onnittelut myös Markulle, onko talolle paikka valittu?

Ensivuosi on vielä kysymysmerkki, mutta Tampereelle palkintojenjakogaalaan olen näillä näkymillä tulossa.

T:Juha

29.8.2013

Lahti Historic Rally 9-10.8.2013 ja Mänttä 200-Ajo 24.8.2013

Taas on pari kisaa kurvailtu ja enää kaksi kisaa sarjasta jäljellä.

Lahdessa olin viimevuotiseen tapaan "tavallisen katsastajan" roolissa ja vastuu tapahtumista FIA:n teknisellä tarkkailijalla. Ainakin minun silmin järjestelyt sujuivat viimevuotista paremmin. Jonkin verran polemiikkia aiheutti erään kilpailijan ylimääräiset jäähdytys reiät. Toivottavasti en näe enää vastaavia.

Kilpailun jälkeen loppukatsastukseen joutuivat seuraavat autot:
1. Latvala, tarkistuskohteina kojetaulu, pyöränripustukset sekä konehuone (anturit ym)
5. Silvasti, 7. Myrsell ja 10. Johnsen tarkistuskohteena vaihdelaatikko (vaihteensiirto).
Autot  1, 7 ja 10 todettiin tarkistetuilta osilta sääntöjenmukaisiksi. Autosta 5 löytyi sääntöjenvastainen vaihdelaatikko ja auto esitettiin hylättäväksi. Auton numero 5 osalta asia siirtyy AKK:n jatkokäsittelyyn.

Mäntässä siirryttiin taas normaalin järjestykseen.
Poikkeuksena normaaliin, perjantaiksi oli järjestetty  vapaaehtoinen katsastus. Kolme tuntia oli ehkä liian pitkä aika, kun autoja tuli noin 30kpl. Keli suosi ja reitti oli vaativa, sisältäen mm. vanhoja suurajo pätkiä, taisi taas tulla muutamaan talliin peltihommia. Huoltoparkki oli tilava, mutta olisi voinut laittaa Historicit omalle alueelle, niin olisi ollut parempi tunnelma. Nyt teitä oli siellä täällä.

Kilpailun jälkeen loppukatsastukseen joutuivat seuraavat autot:
20. Tuohinen, tarkistuskohteina: Imusarja, pakosarja, pakoputki, nokan A ja B mitat sekä aukeamis/sulkemisasteluvut, kannen kanavat, venttiilit, puristussuhde ja sylinterimitat
21. Putila, tarkistuskohteina: Kannen mitat, imu-pakosarja, pakoputki, venttiilin nosto ja aukeamis/sulkemisasteet, puristussuhde ja sylinterimitat.
Molemmista autoista löytyi sääntöjenvastainen nokka-akseli ja autoja esitettiin hylättäväksi. Asia siirtyy AKK:n jatkokäsittelyyn.

Minullekin on tullut paljon kyselyjä kaarien rakentamisesta, nyt Akk on julkaissut ohjeen kaarista:
http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-08-29T16-59-03500.pdf (linkki korjattu 30.8.2013)
Kannattaa lukaista ja käyttää ohjeena rakentamisvaiheessa.


Parin viikon päästä Heinolassa jatketaan!

T:Juha

8.7.2013


Moi vaan kaikille!

Kesän jo edetessä kohti seuraavia kisoja, muutama asia huomioitavaksi!

Vakioautojen kuskit ja rakentajat halusivat hieman vinkkejä rakenteluun. Oheisessa liitteessä on kohtia, mitä kannattaa huomioida. Täydellistä listaa on aika vaikea tehdä, mutta tuossa pääkohdat.  LIITE

Sitten pieni muistutus jälleen Lahteen lähtijöille.

Lahtihan on EM-kilpailu ja tällöin noudatetaan kansainvälisiä sääntöjä, joten KANSALLISET SÄÄNTÖJEN LISÄYKSET EIVÄT OLE VOIMASSA.

Tässä muutama kohta, mitkä autosta kannattaa varmistaa. Lukekaa säännöt (myös kilpailun) huolella.
- penkkien ja vöiden kansallinen viiden vuoden jatkoaika ei ole voimassa
- turvakaarien kiinnitykseen löytyy tieto säännöistä.

Kehikkosäännöt löytyvät Liite K kohta 5.13 (yleiset asiat) ja sen liitteistä V ja VI, jossa jälkimmäisessä on IV A autoille ikäkauteen G2 asti ja IV B ikäkaudesta H1 eteenpäin.

- Sammutusjärjestelmä on pakollinen. Sammutusjärjestelmän lisäksi on oltava vähintään yksi 2 kg käsisammutin (ja tarkastukset voimassa, sekä järjestelmä (2v) että käsisammutin (1v)!) Tänä vuonna on turha sanoa, ettei tiennyt tuota sammutusjärjestelmä asiaa!
- muistathan kansainvälisen mainossäännön, maksimikokohan on appendix k:ssa määritelty, esimerkiksi tuulilasimainokset on ehdottomasti poistettava (peitettävä)
- ohjaajien nimet ja kansallisuusliput on oltava auton etuosassa, kummallakin sivulla.

Toivottavasti noista on apua!



Hyvää kesää kaikille!

T:Juha

16.4.2013

50. Pohjola-Ralli Oulu 2-3.3-2013

Kevät on jo pitkällä ja kesäkausi pukkaa pian päälle. Palataan vielä Oulun tapahtumiin, kun on siitä jäänyt kirjoittamatta. Oulussa ajettiinkin kahtena päivänä ja kaksipäiväinen kilpailu jakaa aina mielipiteet puoleen jos toiseenkin, minun mielestäni tuollainenkin kisa kerran kaudessa menettelee, vaikka siinä meneekin  kokoviikonloppu. Kilpailu sujui hienosti, reitti ja järjestelyt saivat kiitosta, ainoastaan suuri keskeyttäneiden määrä ihmetytti. Ilmeisesti tekniikka oli väsyksissä talven viimeisessä koitoksessa.

Rallissa otettiin loppukatsastukseen autot numerot 2 Rissanen, 3 Janger (luokasta 3), 8 Norrgård ja 9 Kauppinen (luokasta 4). Tarkastuskohteina oli etu- ja takajarrut. Autot todettiin tarkistetuilta osin sääntöjen mukaisiksi.

Ajatuksissa on saada ennen kesää aikaiseksi jonkinlainen info kirje, ainakin 1-ryhmäläisten rakentamisesta kaivataan ohjetta sekä kaarisäännön muutos aiheuttaa harmaita hiuksia. Kouvolan Rallin teknisessä foorumissa 27.4 käsitellään ainakin joitain esille tulevia hisse asioita.

T: Juha

22.2.2013

Plus Katsastus Ralli 2.2.2013, Pöytyä

Kausi korkattiin Historic-sarjan osalta Pöytyän ympäristössä. Automäärä (Historic) oli hieman pettymys, mutta toivottavasti saamme kauden edetessä enemmän autoja viivalle.

Keli suosi ja itsekin ehdin hetkeksi penkalle. Oli komeita suorituksia ja hienosti soivia pelejä. Varsinkin muutama 1-ryhmän peli tuntui liikkuvan yllättävän kovaa. Pitänee tarkkailla.

Rallissa otettiin loppukatsastukseen autot numero 24 Putila, 26 Salminen, 27 Grönholm ja 28 Söderlund (luokista 5 ja 6). Tarkastuskohteina oli Pakoputkisto ja ilmanpuhdistimen kotelo. Kaikki autot todettiin tarkistetuilta osin sääntöjen mukaisiksi.

 

Seurahuone Ralli 16.2.2013, Savonlinna

Sitten mentiinkin jo Savonlinnaan, lunta oli varmaan tarpeeksi. Reitti sai ainakin pikkuluokan kilpailijoilta moitetta liian nopeista teistä (osuuksista), mutta isommilla autoille se taas sopi. Viimeisellä pätkällä meni kuutos luokan osalta järjestys uusiksi, kun oli kanssakilpailija poikittain penkkojen välissä. Onneksi ei tullut peltien rytinää, mutta
muutamilla meni useampi minuutti ennen kuin matka jatkui.

Rallissa otettiin loppukatsastukseen autot numero 58 Levänen, 59 Uusi-Ranta, 62 Altti ja 63 Jaakkola (luokasta 9). Tarkastuskohteina oli tukivarret, taka-akseli sekä alusta (mahdolliset luokittelemattomat vahvistukset ja
rakenteet). Autot 59, 62 ja 63 todettiin tarkistetuilta osin sääntöjen mukaisiksi. Autosta 58 löytyi sääntöjenvastaiset etualatukivarret ja auto esitettiin hylättäväksi. Auton numero 58 osalta asia siirtyy AKK:n
jatkokäsittelyyn.

Reilun viikonpäästä onkin jo Pohjola-Ralli Oulussa ja sen jälkeen talvikausi
onkin ohi.

 T:Juha

28.1.2013

Moi vaan kaikille!

Rallin arvosarjat on jo avattu F-cupin puolella ja SM-sarjalaiset pääsivät vauhtiin viikonloppuna.

Historic-sarjakin pääsee vauhtiin reilun viikon päästä Pöytyän suunnalla.

Pakkanenkin on hieman hellittänyt viikonlopun hurjista lukemista, ja pitkänajan ennuste lupailee ainakin vielä ihan hyvää keliä Plus Katsastus Rallin aikoihin! Ilmoittautuneita tuli lopulta ihan mukavasti ja uutta kalustoakin taitaa olla viivalla ainakin uusissa käsissä.

Teemme taas tarkistuksia kilpailujen jälkeen, joten kannattaa lukea aikaisemmat sääntövinkit.

Tuossa vielä pari juttua, mitä myös kannattaa muistaa.

-Kiertokankia tullaan tarkkailemaan kaikissa ikäkausissa sekä visuaalisesti että mittaamalla.

-Ykkösryhmäläisten puristussuhteita ja nokka-akseleita tullaan mittaamaan

-Akselistoihin, tukivarsiin ja vahvistuksiin kiinnitetään huomiota

Eipä muuta kuin tsemppiä viimeisiin virityksiin!

T:Juha Ikonen

TeijoTalot-Ralli 22.9.2012

Teijo Talo Historic Rally Trophy 2012 on sitten paketissa ja voittaja selvillä, Onnea vaan Tuomo ja Joni!

Kisa saatiin onneksi käydä poutaisessa kelissä, vaikka aamulla kohti Perniötä ajaessa keli oli aivan toinen. En aivan heti muista tuollaista sadetta ja veden määrää. No sade kuitenkin vaikutti teiden kuntoon ja liukasta oli. Kuvista ja videoista päätelleen peltisepilläkin riittää taas töitä ;)

Kilpailun jälkeisen tekniseen tarkastukseen otettiin seuraavat autot: 53 Pulkkinen, 54 Pyy ja 55 Hannonen.

Tarkastuskohteina autojen välitykset sekä oven rakenteet. Kaikki autot todettiin tarkistetuilta osilta sääntöjenmukaisiksi.

Sarja on siis ohi ja yhteenvedon aika. Minun kannalta vuosi meni mukavasti ilman suuria selkkauksia. Pääsääntöisesti kilpailijat suhtautuivat mukavasti ja oli ilo tehdä tuota hommaa teidän kanssa. Olihan siellä muutamia erimielisyyksiä tulkinnoista, mutta asiallisesti lopulta selvittiin. Vuodessa oppi paljon Historic autoista ja varsinkin Fordien kanssa oli pientä selvitys hommaa ;-)

Ensi vuodesta en vielä tiedä, mutta katsotaan mitä syksy tuo tullessaan.

Palautettakin saa antaa, jos niistä vaikka oppisi jotain!

Hyvää syksyä kaikille!

T:Juha


 

 30.8.2012 Lahti Historic Rally 9-11.8.2012 ja Neste Jari-Pekka Ralli Heinola 25.8.2012

Kaudesta on kurvailtu jo yhtä vaille kaikki osakilpailut ja Mökkiin on mahdollisuus vielä useammalla autokunnalla. Jännitys säilyy viimeiseen Perniön TeijoTalot Ralliin.

Lahdessa olin lähinnä katsastuksen apuna. Loppukatsastukset ym. tapahtuivat FIA:n teknisen tarkkailijan toimesta.

Kilpailun jälkeen loppukatsastukseen joutuivat seuraavat autot: 2. Saarelainen, 10. Jansson, 19. Liukkonen ja 65. Eestilä. Tarkistuskohteina olivat jarrut (halkaisijat, paksuudet/leveydet), taka-akselin rakenne ja kiinnitykset, sekä konehuone. Kaikki autot todettiin tarkistetuilta osilta sääntöjenmukaisiksi.

Heinolan Neste Jari-Pekka Ralli oli vuorossa kaksiviikkoa Lahden jälkeen, ja palattiin taas normaaliin kilpailuun ja rutiineihin. Päivän aikana keli vaihteli kaatosateesta lämpimään auringon paisteeseen. Reitti oli vaativa ja jollain tallilla on peltitöitä enemmän tai vähemmän.

Kilpailun esikatsastuksessa evättiin lähtöoikeus yhdeltä autokunnalta (nro 47 Saari), syy tieliikennekatsastuksen puuttuminen.

Kilpailun jälkeen loppukatsastukseen joutuivat seuraavat autot:

- nro 17 Liukkonen, tarkistuskohteena kiertokanget.
- nro 45 Peltonen, tarkistuskohteena kiertokanget ja vaihdelaatikon välitykset.
- nro 89 Järvinen, tarkistuskohteena iskutilavuus.

Kaikki autot todettiin tarkistetuilta osilta sääntöjenmukaisiksi.

Eipä muuta kuin autot kuntoon ja joukolla viimeiseen kisaan. Sinne on

tulossa useampi Ruotsalainen kuljettaja haastamaan teitä.

Terveisin Juha

 

 

 

 

16.7.2012
Moi!

Kilpailijoilta oli tullut pyyntöä, että laittaisin hieman vinkkiä, mitä Lahtea varten kannattaa huomioida.

Lahtihan on EM-kilpailu ja tällöin noudatetaan kansainvälisiä sääntöjä, joten KANSALLISET SÄÄNTÖJEN LISÄYKSET EIVÄT OLE VOIMASSA.

Tässä muutama kohta, mitkä autosta kannattaa varmistaa. Lukekaa säännöt (myös kilpailun) huolella.

- penkkien ja vöiden kansallinen viiden vuoden jatkoaika ei ole voimassa
- turvakaarien kiinnitykseen löytyy tieto säännöistä.
Kehikkosäännöt löytyvät Liite K kohta 5.13 (yleiset asiat) ja sen liitteistä V ja VI, jossa jälkimmäisessä on IV A autoille ikäkauteen G2 asti ja IV B ikäkaudesta H1 eteenpäin.
- Sammutusjärjestelmä on pakollinen
- muistathan kansainvälisen mainossäännön, esimerkiksi tuulilasimainokset on ehdottomasti poistettava (peitettävä) 
- ohjaajien nimet ja kansallisuusliput on oltava auton kummallakin sivulla.

Sitten pieni asia ryhmän 1 autoille:

Muistutetaan, että ykkösryhmässä nokan tulee olla luokituksen mukainen ja kaikki määritteet tulee toteutua (asteluvut, nostot, mitat). Siten siis nokan ajoitus moottorissa tulee olla luokituksessa määrätyllä tavalla.

T:Juha

Nuutajärven Lasi-Ralli 16.6.2012.

Kesäkausi 2012 korkattiin vauhdikkaasti liikkeelle Nuutajärvellä. Harmittavan paljon tuli keskeyttäneitä tuloksiin, ja taisi tulla usealle myös runsaasti peltihommia.

Keli oli oikein kesäinen ja reitti sai kiitosta. Itse katselin autoja tällä kertaa vain kilpailukeskuksessa ja kiertelin katselemassa huoltotoimenpiteitä. Paikka oli mainio, kun kaikki oli samalla alueella, mutta opasteisiin ja alueen karttaan voisi seuraavalla kerralla panostaa. Lisäksi vessat saivat kilpailijoilta ja huoltoporukalta kritiikkiä.

Sitten tekniikan asiat kilpailusta:

- Turvallisuustarkastuksessa evättiin lähtöoikeus autolta 41, syy:vauriot turvakehikossa.
- Rallissa otettiin loppukatsastukseen autot numero 56, 58, 61, 63, 67 ja 71 (luokista 14 ja 15)
   Tarkastuskohteina korin , sekä taka-akselin vahvistukset. Autot 56, 58, 61, 67 ja 71 todettiin tarkistetuilta osin sääntöjen mukaisiksi. Autosta 63 löytyi sääntöjenvastainen korin vahvistus ja auto esitettiin hylättäväksi. Auton numero 63 osalta asia siirtyy AKK:n jatkokäsittelyyn.

Muihin kilpailussa tapahtuneisiin hylkäyksin en ota täällä kantaa.

Seuraavana onkin vuorossa Lahti. Olen kyllä sielläkin, vaikka säännöistä ei
nimeäni löydykään.

Hyvä kesää!

T:Juha Ikonen

 26.5.2012Nähdään Urjalassa

T:Juha Ikonen

 


Moi vaan kaikille!

Kylläpä tuli kesä nopeasti, lumet lähti pika vauhtia ja ensimmäinen nurmikon leikkauskin on jo takana. Äskenhän sitä olimme Hankirallissa, kyllä menee aika äkkiä.

Niin myös kauden ensimmäinen kisa lähestyy ja talleilla laitetaan kalustoa tip top kuntoon.

Ajattelin pistää muutaman asian, mitä kannattaa katsoa ja tarkistaa. Kesäkaudellakin autoja tarkistellaan kilpailujen jälkeen, joten nuo kannattaa ottaa vinkkinä. Osa seuraavista on tullut kilpailijoiden suuntaa kyselyinä, joten samalla kaikille samoja vastauksia.

-          Pleksi ikkunoista on tullut kyselyjä. Vastaus löytyy sääntökirjan kohdasta 7.3.6: Erikoisvakio-, GTS- ja erikoisautoissa takaikkunat, ovien ikkunat ja takasivuikkunat on oltava turvalasia tai valmistettu jäykästä läpinäkyvästä materiaalista, joka on vähintään 5 mm paksua (FAA tyyppiä, esim. Lexan 400 suositellaan). Pystysuoraan aukeavat sivuikkunat saa vaihtaa
vaakasuoraan aukeaviksi liukuikkunoiksi.
-          yksi tiedustelu koski kojetaulun nukkaamista. Sitä ei ole tehty ikäkaudella, joten ”nukkakojetaulut” eivät ole sallittuja
-          Historic autoissa saa käyttää vain alkuperäisiä tai niihin luokiteltuja kiertokankia. Suurin osa markkinoilla olevista ”virityspaja   
kiertokangista” on kiellettyjen listalla.
-          Kun niveliä vaihdetaan ”uniball” mallisiksi (niihin mihin saa vaihtaa), on sallittua vaihtaa vain nivel, eikä esim. tukivarresta saa tehdä säädettävää.
-          Kannattaa myös kurkata auton alle ja taka-akselia. Materiaalin lisääminenhän on kielletty, joten ylimääräiset vahvikkeet, mitä ei ole luokiteltu, ovat sääntöjen vastaisia. Näitä vahvistuksia olen nähnyt muutamissa autoissa, joten kannatta poistaa ne ajoissa.

Noilla vinkeillä voi mennä eteenpäin.

Nähdään Urjalassa


T:Juha Ikonen

Hankiralli 3.3.2012

Kevät se vaan tulee kovaa vauhtia ja talven kisat sarjan osalta on saatu pakettiin. Hankirallissa pääsimme nauttimaan oikein mukavasta ja aurinkoisesta kelistä. Kommenteista päätellen myös reitti ja teiden kunto sai kiitosta.

Katsastuksessa piti olla tehotarkkailussa turvavyöt, mutta kaikenlaisten sattumien vuoksi se siirtyi kesän kisoihin. Laittakaa ne nyt kuitenkin kuntoon. Jäsenlehdessä 1/2012 on niistä hyvä artikkeli.

Loppukatsastuksessa olivat seuraavat autot:

Numerot 8 ja 15 luokasta 2. Tarkistuskohteet öljypumppu ja pakosarja

Numerot 48 ja 55 luokasta 8. Tarkistuskohteet iskutilavuus ja kiertokanget

Kaikki autot todettiin tarkistetuilta osin sääntöjen mukaisiksi.

Sitten kilpailussa tapahtuneeseen ikävään autokunnan 119 Syvänoro/Nyman Fiat Unon tulipaloon. Keskustelin tänään (5.3) kyseisen autokunnan kartanlukijan kanssa ja tässä hieman kyseisestä onnettomuudesta:

Onnettomuus tapahtui viitosella ajettavassa nopeassa paikassa, missä ei ollut katsojia eikä sulkumiehiä lähelläkään. Palo syttyi todennäköisesti konehuoneesta ja edistyi kuljettajien huomaamatta niin kauan, kunnes pääsi ilmakanavasta tms. ohjaamoon. Sammutusjärjestelmä laukaistiin heti, kun palo huomattiin. Kun auto saatiin vihdoin pysähtymään palo leimahti heti niin suureksi, ettei mitään ollut tehtävissä. Onneksi miehistö pääsi nopeasti autosta ulos, mutta   kaikki autossa olleet tavarat jäivät sinne. Nymanin mukaan palovammat olisivat olleet  hyvin  todennäköisiä ilman asianmukaisia ajovarusteita. Kaikki tuo tapahtui muutamissa sekunneissa ja jälki oli murheellista, mitään ei jäänyt jäljelle.

Toivottavasti näemme parin vielä ralleissa tapahtuneesta huolimatta!
 
Kannattaa panostaa hyviin turvavarusteisiin, kun ei tiedä milloin tuollainen sattuu omalle kohdalle.

Tällaisen tapahtuman jälkeen vaan ihmettelee entistä enemmän joitain kilpailijoita (tämä kommentti ei liity mitenkään kyseiseen autokuntaan), ketkä marisevat FIA-hyväksytyistä monikerrosajopuvuista tai jos paloseinässä olevasta reiästä tai huonoista polttoaineletkuista sanoo esikatsastuksessa. Pitäkää ne vehkeet ja varusteet turvallisessa kunnossa ja käyttäkää noiden paloseinien paikkaamiseen muutakin kuin ”roudarin” teippiä!

Ei muuta kuin hyvää kesän odotusta kaikille! Palaan asiaan kevään kuluessa uusien vinkkien ja tarinan parissa.

T:Juha Ikonen

 OP-Sonkajärviralli 11.2.2012.

Niin se on toinenkin sarjan osakilpailu ajettu. Pakkanenkin laski sopivasti ja keli oli oikein mukava.
Itsekkin ehdin pitkästä aikaa penkalle “kuuntelemaan“ autoja ja niiden eroja. Kyllä noilla vanhoilla vehkeillä mennään kovaa.

Rallissa otettiin loppukatsastukseen autot numero 21, 53, 54 ja 60 (luokista 6, 8 ja 9)
Tarkastuskohteina oli peränvälitys ja alatukivarsien pituus (nro 53) , sekä taka-akseli ja sen luokittelemattomat vahvistukset (nrot 21, 54 ja 60). Kaikki autot todettiin tarkistetuilta osin sääntöjen mukaisiksi.

Talvikausi päätetään Hankirallilla, toivottavasti saamme sinne paljon Historic-autoja.
Porvoossa katsastuksen painopisteenä on turvavyöt ja niiden kiinnitykset koriin.

T:Juha Ikonen

Uusikaupunki-Ralli 14.1.2012.

Talvihan tuli sittenkin ja kilpailu päästiin toteuttamaan aivan mainioissa olosuhteissa. Omalta osalta ensimmäinen kilpailu pääkatsastajan pestissä sujui odotetuissa merkeissä sekä autoihin ja kilpailijoihin tutustuessa.

Rallissa otettiin loppukatsastukseen autot numero 21, 26, 27 ja 29 (luokista 5 ja 6). Tarkastuskohteina oli Pakoputkisto, alustan puslien materiaali sekä peränvälitys. Kaikki autot todettiin tarkistetuilta osin sääntöjen mukaisiksi.

Kilpailusta suljettiin kaksi autoa, tässä myös niiden syyt:

-          numero 27. Sääntöjenvastainen alkoholimainos (Autokilpailujen kansalliset määräykset Suomessa 61.4, Rallin  kilpailusäännöt 14.1 ja Alkoholilaki 33)

-          numero 36. Kilpailun lähdöstä myöhästyminen yli 10 minuuttia (Rallin kilpailusäännöt 15.3)

Nähdään Sonkajärvellä
T:Juha Ikonen

 2.1.2012
Moi kaikille!Juha Ikonen
Olen Juha Ikonen ja Teijo- Talot Historic Trophyn pääkatsastaja kaudella 2012. Toimin metallialan yrityksessä Myyntipäällikkönä ja asustelen perheeni kanssa Kausalassa. Autourheilua on tullut harrastettua niin ratin takana kuin toimitsijatehtävissäkin. Kilpailijaura alkoi 1987 Kymenlaaksorallista Ford Escort Mexicolla. Kokeiltu on myös Autoslalomia ja Jokkista. Viimeiset kaksi autoa olivat Historic pelejä, VW 1500S -65 ja Opel Kadett Rallye -71, mitkä myös rakensin.
Toistaiseksi viimeinen ajettu kilpailu oli Kouvola Sprint vuonna 2004. Toimitsijatehtävät ovat pääsääntöisesti tekniikkapuolelta ja viimeiset vuodet olen toiminut mm. S.M. OK Auto Rallin katsastuspäällikkönä.
 Laitan tälle palstalle muutaman kerran vuodessa kommentteja menneestä sekä annan mahdollisesti vinkkejä tulevista katsastuksien painopistealueista.
Ilmoittelen myös tällä palstalla mitä kilpailuiden loppukatsastuksissa on tarkisteltu.
 Toivottavasti saamme pian lunta ja pakkasta niin pääsemme kisatouhuihin.
 Tässä vielä muutama kohde, mitkä kannattaa tarkistaa ennen kauden alkua                               
-          1 ryhmäläisten kattoverhoilu, sitähän ei saa poistaa.
-          Autojen yleinen siisteys.
-          Penkkien kiinnitys, katso viimeinen AKK:n jäsenlehti ja Olli Toivosen artikkeli.
-          Lisävalot            
              
        Huomioikaa seuraavat säännöt:
- Xenon-valot eivät ole sallittuja historic-kilpureissa
- "Valopatterit", siis esim lasikuitukotelo konepellillä tms, eivät ole sallittuja  
- F ja G1 autoissa (ryhmät 1 ja 2) sallitaan maksimissaan kuusi etuvaloa (parkkeja ei lasketa mukaan), Appendix VIII kohta 1.2 (ja ikäkauden sääntö). Valaisimeksi lasketaan kaikki, joissa on "sumuvalot",  "lyhyet" ja/tai "pitkät". Kaikki siis lasketaan, vaikkeivät ne palaisikaan samaan aikaan.
- G2 ykkösryhmäläisessä saa olla maksimissaan 6 etuvaloa, kuten G1 säännössä
- G2 kakkosryhmäläisessä valojen lukumäärä on vapaa H1 ykkösryhmässä kuten G1 ja G2 ykkösryhmäläisissä
- H1 kakkosryhmässä valojen lukumäärä on vapaa
- I ykkösryhmässä kuten G1, G2 ja H1 ykkösryhmäläisissä
- I kakkosryhmässä on lukumäärä vapaa, mutta määrän tulee olla parillinen
T:Juha Ikonen