Uutiset

Torstai, Tammikuu 18, 2018, 13:35

Historic-autojen kuuden kisan mittainen rallisarja, Historic Rally Trophy, starttaa kauteen 2018 Lammilta ensi lauantaina. Jo viime vuonna HRT-sarjassa leivottiin neljän ikäkauden mestarit, mutta anjalalainen Janne Kanerva nousi ”piirun verran” muita korkeammalle olemalla kaikissa mestaruuden tuoneissa osakisoissa kilpailun nopein kuljettaja.

Kaudella 2017 Historic Rally Trophyn osakilpailut olivat Suomen suosituimpia osakilpailujen kaikki osanottajat huomioiden. Vuoden 2018 ensimmäinen osakisa Lammin Ikkunat ja Ovet -ralli aloittaa samaan malliin, sillä lauantain kisaan historic-sarjaa ajavia on ilmoittautunut peräti 93 kuljettajaparia kaikkiaan 178 parista, joista 20 on tasanopeussarjalaisia.

Ikäkauden 2 (Historic ->75) mestari Janne Kanerva tietää, että mestaruuden uusiminen tänä vuonna ei ole helppo tehtävä. Moni haastaja on jo ilmoittautunut pudottamaan mestarin korokkeeltaan, mutta Kanerva ei ole antanut tilanteen sekoittaa kauteen valmistautumistaan.
”Autoa on paranneltu sieltä täältä. Etu- ja taka-akseli on uusittu, sillä ne oli kauden mittaan saaneet sen verran osumia pompuissa ja hypyissä, että olivat ihan solmussa”, paljasti Kanerva.
”Auton keula on saatu hieman ylempään asentoon, jotta se on talvella helpompi ajettava. Pientä hienosäätöä on tehty siellä täällä, ja mestaruutta lähdetään totta kai uusimaan – ainakin yritetään.”

Kanervakin on ilahtunut suuresta osanottajamäärästä. Muutamia kovimpia haastajia Kanerva suostuu lopulta mainitsemaan, mm. Kimmo Juhannusvuoren ja Timo Kuukan Escorteillaan, Laakson Markun, joka saattaa Opelilla paikkakuntalaisena yllättää, sekä Golfilla ajavan Janne Lindbergin.
”Eihän tässä auta muu kuin kaasu pohjassa painaa menemään. Viime vuoden viisi voittoa oli jo saavutus, mitä on vaikea pistää paremmaksi, mutta kyllä myö yritetään. Piikkipyörillä en oo ajanut vielä metriäkään tänä talvena, joten ensimmäisillä pätkillä voi olla hieman tekemistä”, pohti Kanerva, jonka perheeseen putkahti muutama viikko sitten viides pienokainen.

Mielenkiintoisia kuljettajia mukana

Viimevuotisista menestyjistä kuitenkin jokunen puuttuu. Kategorian 1 (->69) kärjestä mestari Marko Nysten sekä neljänneksi sijoittunut Jukka Häggqvist eivät lähtöluettelossa ole. Olisiko nyt Jari Ohrankämmenellä ongelmaton kausi edessä ja samalla kakkossijan vaihtuminen mestaruuteen? Vai ottavatko ehkä Jarmo Mustonen tai Raimo Kesseli tukevasti komennon tässä kategoriassa?

Kategoriasta 2 (->75) poissa on pistekolmonen Pekka Altti, mutta niukasti mestaruuden Kanervalle hävinnyt Jussi Lappalainen lienee tänäkin vuonna vahvimpia ehdokkaita mestariksi. Kanerva saanee taistella tosissaan, sillä tässä kategoriassa on kuljettajia, joista useammalla on mahdollisuus kisojen nopeimman kuljettajan titteliinkin.

Kategorian 3 (->81) mestari Henry Äyräväinenkään ei ole lähtöluettelossa. Sen sijaan viime vuonna vain parissa HRT-rallissa esiintynyt Janne Lindberg sekä sarjan kesken jättänyt Juha Laaksonen ovat uudelleen mukana ”viivalla”. Tuskin vauhti on ainakaan vähentynyt näillä herroilla, joten mielenkiintoinen kisa Lammilla on tulossa.

Kategoriassa 4 (->90) tasapisteisiin viime vuonna yltäneet Juha Selänne ja Ilkka Koskela eivät enää toisiaan vastaan taistele, sillä mestari Selänne siirtyi nuottisarjalaisten puolelle. Jämsäläisen parin Esa ja Anja Lindroosin voisi olettaa myös olevan melko vahvoilla mestaruustaistossa tänä vuonna, mikäli auton tekniikka on saatu kuntoon.

Nuottisarjasta mestari Petteri Koskenala rakentaa uutta autoa, eikä ole mukana Lammilla. Pieksämäen Vesa Rissanen lienee kärkikahinoissa mukana, mutta nyt tulee vastusta useammalta taholta. Juha Selänne ajoi jo ilman nuotteja huimasti, Heikki Westerlundilla riittää kokemusta sekä vauhtia, ja mikäli Antero Laine hieman malttaa hillitä ajomenojaan, nähtäneen nuottisarjalaistenkin kesken huima taistelu.

Tasanopeussarja on tälle kaudelle näkyvämmin tullut AKK:n ”siipien suojaan”, vaikka toki pientä alkutakeltelua on edelleen. Nyt luokkia historicien tasanopeusrallisarjassa (= HTRS) on kaksi; toisessa sallitaan mekaaniset tai sähköiset apuvälineet, toisessa vain mekaaniset mittarit ovat sallittuja. HTRS-sarjan osakisaan Lammilla on ilmoittautunut 20 autokuntaa, jotka starttaavat reitille tuttuun tapaan tuntia ennen muita kilpailijoita. Viime vuonna menestyneistä ”tasureista” poissa on vain sarjakakkonen Risto Salonpää.

Veteraanisarjan pistetaulukkoon Lammin kisaan ilmoittautuneista hyväksytään ikäluokan ->65 autokunnista ikäsäännön – kuljettajan täytettävä tänä vuonna vähintään 60 vuotta – mukaisesti neljä kuljettajaa.

HRT-osakisojen yhteydessä omista mestaruuksistaan ajavat Aircooled.fi VW Rally- sekä BMW Xtreme Rally -sarjan kuljettajat.

Kilpailun aikataulua

Lammin UA:n isännöimän rallin lähtöpaikka on Lammin keskustassa S-Market Pellavan pysäköintialueelta Mommilantie 1. Tasanopeussarjan kilpailijat starttaavat reitille klo 10.01 ja HRT-sarjalaiset sekä kaikki muut klo 11.01 lähtien minuutin välein.

Kilpailun kokonaispituus on 162 km sisältäen viisi erikoiskoetta, joiden yhteispituus on noin 67 km. Viimeisellä erikoiskokeella on mittaa peräti noin 23 kilometriä. Kilpailussa on huoltotauko kolmen ek:n jälkeen kilpailukeskuksen alueella alkaen noin klo 13.15. Maaliin tasanopeusautoja odotellaan pian klo 15:n jälkeen ja HRT-kilpailijoita noin klo 16.15.

Kilpailukeskus on lauantaina aamupäivällä Hakeyhtymä Kankaanmäki Oy:n tiloissa, osoitteessa Ylinen Viipurintie 6 sekä koko päivän Konnarin koululla, Mommilantie 21.

-Kikka Kuosmanen


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 230148