Uutiset

Sunnuntai, Heinäkuu 15, 2018, 17:17

Kun Orimattilassakin jälleen yleiskilpailun kymmenen joukossa oli kahdeksan kategorian 2 (Historic ->75) autoa, alkoi kiinnostaa, mistä moinen johtuu. Vastauksia uteluuni tuli kaikenlaisia. Autojen mainittiin muun muassa olevan ehkä parempia yleensäkin jo alun perin, mutta joku myös mainitsi, että kuskit ovat parempia kuin muut. Ota tuosta nyt sitten selvää…. Kilpailun nopein historic-kuljettaja Timo Kuukka ajaa seiskaluokan Escortia, ja voitto tuli noin 34 sekunnin erolla luokan 6 Escortilla ajavaan Joni Mäkelään. Luokan 7 kuljettaja Kimmo Juhannusvuori hävisi kakkossijan 6,1 sekunnilla.

Luokassa 5 voittotaistelu oli jälleen loppilaisen Tero Salmisen ja kiuruveteläisen Jussi Lappalaisen ”heiniä”. Salminen ajoi tasaisesti muutamia sekunnin kymmenyksiä per kilometri kovempaa, ja maalissa voittomarginaali oli sitten 18,2 sekuntia.
”Tasaista kisaa oli. Ekalla eroa tuli vähän enemmän, mutta muilla oli aika tiukkaakin. Hyvä pito oli. Meillä on aika vanhat renkaat, mutta nyt oli sopivasti ’torpparia’ eikä hiekkaa niin paljon näkyvillä”, paljasti Salminen.

Aiemmin luokkavoitosta toiseen ajanut Jussi Lappalainen on tällä kaudella joutunut toteamaan Salmisen nopeammakseen.
”Kyllä me nytkin koetettiin tulla, mutta ei tässä sen kummempaa, se ajoi kovempaa”, totesi Lappalainen.
”Ei tässä ole mitään seliteltävää. Kovempaa ja rohkeemmin vain pitäisi tulla. Kyllä mekin tultiin aika kovaa siihen nähden, että riski pysyä tiellä kyllä nousee rajusti, jos tästä nostetaan vauhtia. Välillä oltiin jo vähän lähempänä Salmista, mutta tää seutukunta on meille vähän oudompaa. Nyt ei olla kesäkaudella vaan tämän parempaan päästy, hauskaahan tämä toki on silti.”

Kiuruveden UA:n Niko Allinen oli kolmas, eroa kärkeen jäi 52,4.
”Ei auto ihan vieläkään täysin pelannut, loppua kohden rupesi paranemaan. Samoja vaivoja on ollut pitkään. Alkuun ei mennyt mihinkään, sitten rupesi vähän pelaamaan. On yritetty etsiä vikaa, mutta ei mitään sellaista selvää ole löytynyt. Ei oo auto vielä riittävän pirtee”, manasi Allinen.

Luokassa 6 nokialainen Joni Mäkelä on kevään aikana taistellut teknisten ongelmien kanssa. Lammilla tuli avauskisasta voitto, sen jälkeen Escort-miehelle on kirjattu kaksi keskeytystä. Orimattilassa näytti aluksi siltä, että kaikki on kunnossa. Mäkelä taisteli Timo Kuukan kanssa tasapäisesti kilpailun nopeimman tittelistä johtopaikkaa vaihdellen. Neljännen pätkän jälkeen kärkikaksikon ero oli vain 4,4 sekuntia, tässä vaiheessa Kuukan eduksi. Sitten tilanne muuttui.
”Viitonen ei tullut mitenkään ja sen jälkeen ei enää ollut kiirettä. Nelonenkaan ei oikein sopinut autolle. Se ei ollut kovin ’läpiluettavaa’ tietä ja joutui jarruttelemaan. Siinä sitten isolitraisille häviää. Vitonen meni sitten omaan piikkiin, se ei vaan niin sanotusti lähtenyt. Kutonen oli sellainen perusreipas, mutta ei pidetty enää kiirettä, kun tiedettiin, että peli oli menetetty”, raportoi Mäkelä.

”Kyllä mä vähän itselleni lupailin, että yleiskisan voitto napataan, mutta ei se nyt tänään onnistunut.”

Mäkelän haastajia olivat Mikko Frilander ja Sami Taskinen, jotka vuorottelivat kakkossijallaan neljän pätkän ajan. Tauolla neljän pätkän jälkeen Mäkelä johti jo 51 sekunnilla ennen Frilanderia, Taskinen oli kakkossijasta jäänyt noin 15 sekuntia.

Tauon jälkeen Frilanderia ei enää tuloksista löydy.
”Laturi suli”, totesi Frilander.
”Uusi laturi laitettiin ja moottorikin huollettiin, mutta näin vaan kävi. Todettiin kartturin kanssa, että on parempi keskeyttää kuin jäädä matkan varrelle virran hukuttua.”

Taskinen peri kakkossijan, eroa Mäkelään jäi 1.02,3.
”Alku oli meillä tosi tahmee, meillä oli väärä rengasvalinta. Ihan liian painavilla renkailla ajettiin, ei jaksanut auto mennä. Minuutin ero voittajaan on ihan p...sti liikaa”, totesi Taskinen.
”Leveämpi rengas tietty pitää paremmin, mutta ei nää vaan niillä jaksa mennä.”

Kari Loppi ajoi kolmanneksi, ero voittajaa kasvoi yli kahden minuutin.
”Kärki menee meidän luokassa hirveen kovaa. Ehkä joskus sitten mekin pääsemme siihen. Tänään ei ainakaan ollut mitään jakoa. Auto pelasi ja ajokin sujui, kolmas sija tyydyttää kyllä”, myönsi Loppi.

Luokassa 7 odotettiin jälleen kovaa, mutta tasaista kisaa. Mielenkiintoa kasvatti sekin, että paljon epäonnea tänä vuonna kisoissa kokenut Janne Kanerva tuli yhden välikisan jälkeen takaisin. Ehkä pienoinen yllätys olikin, ettei Kanerva kolmella ensimmäisellä pätkällä sitten ollutkaan luokan kärjessä. Timo Kuukka ja Kimmo Juhannusvuori olivat edellä ja Kanervan ero johtavaan Kuukkaan ennen nelospätkää oli peräti 19,2 sekuntia.

Nelosella, noin seitsemän kilometrin pätkällä Kanervalle kirjattiin toiseksi nopein aika luokassa, eroa Kuukan pohja-aikaan oli 2,2 sekuntia. Hetken päästä Kanervan nimi kuitenkin lisättiin keskeyttäneiden listaan, syynä ulosajo. Mitä ihmettä? Siirtymälläkö?
”Ei, kun maalin jälkeen kaadettiin, ja auto meni kolme kertaa katon kautta ympäri. Olihan se merkitty tiekirjaan, mutta myö tultiin niin kovaa kuin kypärä päässä pitääkin tulla”, selvitti Kanerva nelosen maalissa.
”Vähän meni mutkassa leveäksi ja auto lähti pyörimään.”

Juhannusvuori oli Kuukkaa perässä tässä vaiheessa jo 29,3 sekuntia ja maalissa eroa oli noin 40 sekuntia.
”Kärjessä menivät tänään kovempaa, ei voinu mittää”, myönsi Juhannusvuori.
”Joku vika tässä on, kun ei se jaksa mennä täysillä. Pito on ollut hyvä ja renkaat samoin, muuten on menohalut autosta pois.”

Riihimäkeläinen Timo Kuukka sen sijaan oli tyytyväinen maalissa – ja mikä oli ollessa, kun nopeimman historic-kuljettajan titteli tuli 34,7 sekunnilla.
”Vanha hiljalleen tästä vertyy. Mäntsälässä aloitettiin liian varovasti, nyt lähdettiin ihan tietoisesti heti alusta asti täysillä”, paljasti Kuukka.
”Vähän oli moottorin lämpöjen kanssa oltava tarkkana, vähän ne pätkien jälkeen tuppaa nousemaan. Ei mitään ongelmia muuten koko päivänä. Harmi, että pisteiden kannalta on niin huonoja kisoja alla, mutta katotaan nyt, pystytäänkö petraamaan.”

Nurmijärveläinen Ilpo Hietanen ajoi kolmanneksi, noin puolitoista minuuttia voittajalle hävinneenä.
”Kuukka meni ihan älyttömän kovaa, hieno homma. Me päätettiin, että nautitaan tästä rallista, ja niin me tehtiinkin. Ykkösen jälkeen jo huomattiin, ettei meillä ole mitään mahdollisuuksia kärkikolmikon vauhtiin”, antoi Hietanen kehuja kanssakilpailijoilleen.

Pistetilanne kategoriassa 2 (Historic ->75) – Top 10
1. Kimmo Juhannusvuori Jämsän Äijät luokka 7 Ford Escort RS 2000 42 pistettä
2. Tero Salminen LopUA luokka 5 Toyota Corolla 39 pistettä
3. Jussi Lappalainen KiuUA luokka 5 Ford Escort 1300 GT 38 pistettä
4. Sami Taskinen KUA luokka 6 Ford Escort 1600 37 pistettä
5. Ilpo Hietanen NuUA luokka 7 Volvo 142 S 34 pistettä
6. Kari Loppi UUA luokka 6 Ford Cortina 1600 GT 33 pistettä
7. Heikki Valkonen LMM luokka 7 Volvo 144 29 pistettä
8. Timo Kuukka RiiUA luokka 7 Ford Escort RS 2000 23 pistettä
9. Joni Mäkelä NokUA luokka 6 Ford Escort 1600 22 pistettä
10. Eero Kortelahti VeSa luokka 6 Sunbeam Avenger 1600 19 pistettä


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1036851