Uutiset

Perjantai, Kesäkuu 1, 2018, 12:45

Elokuun toisena viikonloppuna jo 17. kerran järjestettävä EM Lahti Historic Rally vie rallikaravaanin Lammille. Tänä vuonna kisan erikoispiirteenä on, että ralli kirjaimellisesti yhdistää maakuntia. Reitti suuntautuu vahvasti Lahdesta länteen – Päijät-Hämeestä Kanta-Hämeeseen, Lammin ympäristöön. Molempina kilpailupäivinä päivähuollot suoritetaan Lammilla (Lammin Betonilla). Lähtö, yötauko sekä maali ovat Lahdessa.

Kilpailun kokonaisreitti on 630 kilometriä sisältäen 12 erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 161 km. Kilpailun järjestää Lahti Historic Rally ry, johon kuuluvat Lammin UA, Lahden UA, Päijät-Hämeen UA, Poppoo Team, Heinolan UA sekä Kouvolan Seudun Autourheilijat. Kv-kilpailun säännöt on julkaistu, ja järjestäjät odottavat innokkaasti ilmoittautumisia.

Edustava kilpailukeskus (Lahti-halli) sekä kilpailun lähtö- ja maalipaikka, Lahden satama, tarjoavat upeat puitteet tapahtumalle. FIA European Historic Sporting Rally Championship -osakilpailu tuo Suomeen tänäkin vuonna osanottajia useista Euroopan maista, näyttävää ajokalustoa tietenkään unohtamatta. Kiinnostusta on ollut myös maanosamme ulkopuolelta. EM Lahti Historic Rally on sarjan viides osakilpailu ja ainoa soralla ajettava kisa sekä kotimaassamme Neste Rallin jälkeen korkea-arvoisin ralli.

Säännöt kilpailuun löytyvät www.lahtihistoricrally.fi-sivulta, Lahti Historic Rally -otsikon alta. Sivua alaspäin selatessa Kilpailun virallinen ilmoitustaulu -alalehdeltä löytyy linkki (https://wrc.kiti-system.fi/desktop/competitionsignup/39?language=fi), josta löytyy säännöt ja ilmoittautumislomake.

Kansallisessa Lammi-rallissa paljon vaihtoehtoja

EM Historic -rallisarjan osakilpailun, Lahti Historic Rallyn yhteydessä ajetaan kansallinen rallikilpailu tänäkin vuonna, kuitenkin täysin uudistetulla konseptilla.

Lammin Betoni -konserni lähti mukaan kansallisen rallin vauhtiin, niinpä kilpailu ajetaankin Lammi-ralli nimellä juuri tästä syystä. Konserniin kuuluvat Lammin Betoni, Lammi-Kivitalot ja Lammi-Perustus, joiden monipuolinen osaaminen ja jämeryys strategisina kulmakivinä ovat taanneet konsernille rakennusalalla suunnannäyttäjän aseman. Näillä samoilla saatesanoilla lähdetään kunnianhimoisesti toteuttamaan kansallisen kilpailun uutta nousua.

Kilpailun luokkajako on suunniteltu siten, että kilpaileminen on mahdollista joko yksi- tai kaksipäiväisesti. Tällä konseptilla pyritään tarjoamaan kattavat mahdollisuudet kotimaisille historic- ja muillekin rallikuljettajille osallistua kilpailuun. Kilpailuaikataulu mahdollistaa niille kansallisen rallin historic-kilpailijoille, jotka haluavat osallistua kilpailuun vain yksipäiväisesti, osallistumisen myös ilman yöpymistä kilpailupaikkakunnalla.

Vuosien varrella on käyty paljon keskustelua myös siitä, miten mahdollisesti lukuisia talleissa olevia historic-autoja, joilla ei ole viime aikoina kilpailtu, saataisiin mukaan kilpailuihin. Kilpailun järjestäjä, Lahti Historic Rally ry, tarjoaa kannustimeksi alennetun ilmoittautumismaksun kaksipäiväiseen kilpailuun niille historic-autoille, joilla on viimeksi kilpailtu vuonna 2014 tai aiemmin. Tällä ratkaisulla uskotaan saatavan autoja talleista mukaan kilpailuun.

Talvella Lammin Ikkunat ja Ovet -rallissa kilpailijoille suoritetun kyselyn pohjalta Lammi-rallin historic-luokat eivät ole nuotitettavia, mutta valittavana on siis kaksi päivää/12 ek:ta /161 km tai yksi päivä/6 ek:ta/85 km. Kaksipäiväisen kansallisen kilpailun hinta historic-autoilla jää alle 600 euron, ja mikäli auto on tosiaan ollut kilpailemattomana vuodesta 2014, jää hinta siinä tapauksessa alle 500 euron.

Yksipäiväisen kilpailun hintataso historic-luokilla on alle 300 euroa, mutta tässäkin on porkkana autoille, joilla ei ole kilpailtu vuoden 2014 jälkeen, silloin hinta on enää 250 euroa.

Kansallisella kilpailulla on myös NEAFP-status (National Event with Authorised Foreign Participation), joka mahdollistaa myös ulkomaisten kilpailijoiden osallistumisen. Kilpailuun kokonaisuutena tulee luokkia laajalti historic-autoista uusimpiin R5-autoihin, sekä nuotittamattomia että nuotittavia luokkia. Vaihtoehtoja kuljettajille tarjotaan siis runsaasti, tietenkin myös katsojat saavat näin laajasti nähtävää.

Kansallisen Lammi-rallin säännöt julkaistaan 15.6.2018 ja tähän kilpailuun ilmoittaudutaan perinteisen, kotimaisen Kiti-palvelun kautta.

Kilpailun alustavia aikatauluja

KV-kilpailijat ensin, kansallinen ralli starttaa pian kansainvälisen kilpailun jälkeen.

Pe 10.8.2018
Kilpailun lähtö, Lahden Satama, klo 10:01
Päivähuolto Lammilla klo 13:15
Iltahuolto kilpailukeskuksessa Lahti-hallilla klo n. klo 18

LA 11.8.2018
Kilpailun lähtö, Lahden Satama, klo 9:01
Päivähuolto Lammilla klo 12:15
Kilpailun maali ja palkintojenjako, Lahden Satama, klo 16:45

teksti: Jani Seppälä/rallin tiedottaja


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 823952