Uutiset

Maanantai, Toukokuu 14, 2018, 14:54

Luokkaa 8 on koko kauden hallinnut Arttu Karttunen, joka voitti toisen luokassa ajavan, Markku Hakalan lähes kolmella minuutilla.

”Ykkösellä käytiin vähän pihalla, nimenomaan pihalla. Asfaltilla oli sellainen hämäävä paikka, ja jouduttiin siihen talon pihaan makkarakioskille. Muuten meni oikein hyvin. Tänään teki oikein mieli laskea menemään”, myönsi Karttunen.

Markku Hakala myöntää, ettei Karttusen vauhtiin ehdi.
”Kisa oli ihan semmoinen kuin ajateltiinkin. Yritettiin ajaa niin kovaa, ettei Arttu tule pätkällä ohi. Hyvin meni. Vähän meillä oli käyntihäiriötäkin kisan aikana, mutta täytyy kesän aikana tutkia asiaa tarkemmin”, jutteli Hakala.

Luokassa 9 Hannu Sällinen keskeytti lopulta ek:n 4 jälkeen. Ei mennyt luokan toisenkaan osanottajan kisa aivan putkeen.
”Kakkosella oltiin jo keskeyttämässä pienen käyntihäiriön vuoksi. Eroa Sälliseen kertyi siellä jo puolisen toista minuuttia. Kone heräsi kuitenkin vielä, kun vaihdettiin tulpat”, iloitsi Pertti Blomroos, joka nappasi näin luokkavoiton.

Luokassa 10 ainoana osanottaja ajoi lahtelainen Juha Salo, joka myös pääsi maaliin. Luokassa 11 nokialainen Vesa Glad sai käytännössä myös ajaa kisaa yksin, sillä luokan molemmat kanssakilpailijat keskeyttivät jo ykkösellä, kumpikin tekniseen vikaan.

Luokassa 12 odotettiin etukäteen uutta kaksintaistelua Janne Lindbergin ja Juha Laaksosen kesken. Laaksonen nimittäin voitti Lindbergin ja samalla koko historicien kisan Lammilla, mutta ei ollut Ähtärissä mukana. Lindberg oli silloin nopein. Nyt kaksikko oli jälleen viivalla, ja Mäntsälän kisa alkoi juuri niin kuin odotettiinkin, tiukalla sekuntitaistelulla.

Lindberg onnistui ykkösellä Laaksosta 1,3 sekuntia paremmin ja kakkosella vielä 0,6. Kolmosella Laaksonen sitten hävisi yli kuusi minuuttia Lindbergin pohjille.
”Ykkösellä heti kilometri lähdöstä ohjaustehostin hajosi ja hammastanko meni ihan jäykäksi. Kolmosella tiukassa jarrutuksessa etutukivarsi napsahti poikki”, raportoi humppilalainen Laaksonen, joka toi auton pätkältä ajamalla ja sai sen myötä pätkätuloksen sekä maksimiaikamerkinnän.

Luokan kaksi muuta kilpailijaa; Jyrki Putila ja Sami Tuominen, kisasivat tiukasti kakkossijasta. Taistelu päättyi lopulta Putilan voittoon 9,9 sekunnin turvin. Lindberg oli karannut jo yli kahden minuutin päähän.

Luokan 13 voittajan Matti Jaatisen vauhti oli alussa kovaa, sillä mies ”yleiskilpailulistalla” nousi ykköspätkän kuudennelta sijalta ensin toiseksi ek:n 2 jälkeisissä tuloksissa ja kolmannen jälkeen jopa johtoon 1,3 sekunnin erolla Kimmo Juhannusvuoreen. Nelosen jälkeen Jaatinen putosi neljänneksi.
”Voitto hukkui siihen, että meillä ei pysynyt vedet sisällä moottorissa. Oli pakko himmata ja päätin tähdätä vain luokkavoittoon. Ei tämä oikeastaan syö niin miestäkään, kun täydet pisteet tuli silti eikä yleiskilpailusta saa mitään ylimääräistä. Ensi kerralla sitten yritetään sitä koko historic-kisan nopeinta tulosta, kun nyt tiedetään, että pystymme siihen”, pohti karkkilalainen Jaatinen.

Volvo 242:lla ajava Juhani Vuori onnistui hyvin pysymään Jaatisen ”kyydissä”. Pätkillä Jaatiseen tuli eroa vain muutamia sekuntia, mutta kakkosella Jaatisen pohjista 24,2 sekuntia jäänyt Vuori hävisi lopulta 35,5 sekuntia.
”Vähän harmittaa, kun ykkösellä tulpanjohto irtosi neljä kilometriä ennen maalia ja oli koko kakkospätkän irti. Kolmella pytyllä tultiin”, harmitteli Vuori.

Luokan kolmanneksi sijoittunut Antero Sakselin ei ollut päivään tyytyväinen.
”Kaikki oli oikeasti ihan päin prinkkalaa. Renkaat sulivat tällä ilmalla ihan alle, eikä ollut yhtään pitoa. Auto käy nytkin huonosti, ettei vain tarttisi ryhtyä työntöhommiin”, manasi Sakselin.

Pistetilanne kolmen osakisan jälkeen (Top 5)
1. Arttu Karttunen AMM luokka 8 Mazda 1300 33 pistettä
1. Matti Jaatinen NHD luokka 13 Volvo 242 33 pistettä
3. Juha Salo LahUA luokka 10 Escort 2000 31 pistettä
3. Vesa Glad NokUA luokka 11 Starlet 1300 31 pistettä
3. Janne Lindberg TerUA luokka 12 VW Golf GTI 31 pistettä


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 1147316