Uutiset

Sunnuntai, Maaliskuu 18, 2018, 12:55

Kauden 2018 historicien EM-sarjan avauskisassa Espanjan Costa Brava -rallissa viidestä suomalaisautokunnasta vain kaksi suoriutui lopulta maaliin asti. Sverre Norrgård sekä Harri Toivonen ajoivat maaliin ja avasivat näin EM-pistetilinsä.

Jo 66:nnen kerran järjestetty Costa Brava -ralli ei sujunut suomalaisittain kokonaan odotusten mukaisesti. Helsinkiläinen Sverre Norrgård EM-sarjan vakiokiertäjänä kategoriassa 1 oli kuitenkin omaan kisaansa tyytyväinen ja nautti suunnattomasti kaksipäiväisestä, 11 erikoiskokeen urakastaan.
”Vain yksi uusi pätkä oli reitillä, muutoin reitti kulki samoja, hienoja teitä pitkin. Samoja pätkiä Gironan ympäristössä ajetaan vuodesta toiseen, suuntaa vain vaihdetaan. Kisa on erittäin hyvin järjestetty, huoltopaikat upeita ja ihmiset mukavia. Kun vielä ilmakin suosi; kuivaa ja noin 15 astetta lämmintä, voiko sitä enempää toivoa”, jutteli Norrgård matkalla Espanjasta Tsekkiin, jonne auto jätetään odottamaan sarjan toista osakisaa, Vltava Rallia huhtikuun lopussa.

Norrgårdin pahimmat vastukset italialaiset Antonio Parisi ja Carlo Fiorito olivat suomalaista nopeampia Costa Bravassa. Kun vielä englantilainen Ernie Graham onnistui kiilaamaan italialaiskaksikon väliin, kirjattiin Norrgårdille kategoriassa 1 neljänneksi korkeimmat EM-pisteet.

Tuloksia kategoriassa 1:
1. Antonio Parisi Italia Porsche 911 S 1.57.26,1
2. Ernie Graham Englanti Escort TC + 1.28,2
3. Carlo Fiorito Italia BMW 2002 TI + 9.31,9
4. Sverre Norrgård Suomi BMW 2002 TI + 10.49,3

Kategorian 4 kuljettajat ovat säännöllisesti olleet kilpailun nopeimpia. Erityisesti kärjessä on nähty italialainen, salanimellä ”Lucky” ajava Lancia Delta Integrale -kuljettaja, jonka kartturina toimii Michele Moutonin ja Ari Vatasenkin kyydissä aikoinaan istunut Fabrizia Pons. Pari teki jälleen vakuuttavaa jälkeä alusta lähtien, kunnes keskeytti viidennellä erikoiskokeella. Nelosen jälkeen kaksikko oli noin 45 sekuntia muita edellä. Keskeytyslistalla syyksi on mainittu tekninen vika.

Luckyn keskeytyksen jälkeen kategorian voitosta kovimman taistelun kävivät ranskalainen Serge Cazaux Sierra Cosworthilla ja hänen maanmiehensä, BMW M3:lla ajava Jean Francois Berenguer. Tiukka sekuntitaistelu kääntyi muutama pätkä ennen maalia Cazauxin eduksi ja eroa kaksikolla oli maalissa 6,5 sekuntia.

Noin 30 vuoden jälkeen kilpahommiin palannut Suomen Harri Toivonen aloitti ”tunnustellen”. Sijoitus ensin kategoriassa viides, sitten neljäs ja lopulta kolmas. Kokonaistuloksissa Toivosen edelle ehti kategorian 3 kuljettaja, espanjalainen Xesus Ferreiro Escort RS:llä.

Toivonen kertoi kisan jälkeen kärsineensä moottoriongelmista. Toivonen keräsi kuitenkin kartturinsa Cedric Wreden kanssa kategorian toiseksi korkeimmat EM-pisteet, sillä Berenguer ei ole ilmoittautunut sarjaan eikä näin ollen pisteitä saa.
”Kaikesta huolimatta ihan hyvä alku, vaikka murheita olikin”, raportoi Toivonen Espanjasta.

Tuloksia kategoriassa 4:
1. Serge Cazaux Ranska Sierra Cosworth 4x4  1.43.03,9
2. Jean Berenguer Ranska BMWM3 + 6,5
3. Harri Toivonen Suomi Sierra Cosworth + 3.27,6
4. Valter Jensen Norja BMW M3 + 4.19,7

Pettyneitä suomalaisia

Hyvinkääläisen Pentti Veikkasen matka päättyi jo erikoiskokeella 2 moottorin täydelliseen hajoamiseen.
”Kone suorastaan räjähti ja öljyt tuli pihalle. Mitään ennakkovaroitusta ei tullut. Kun auto saapuu Suomeen viikolla, täytyy tarkemmin tutkia, mikä mahtoi olla syynä”, kertasi Veikkanen jo Suomessa.

”Eipä päässyt itävaltalainen Karl Wagnerkaan maaliin, joten siltä osin pääsemme jatkamaan sarjaa Tsekissä jälleen samalta viivalta”, pohti Veikkanen.

Jari Hyvärinen keskeytti rallin ennen ensimmäistä erikoiskoetta. Espanjasta kantautui tieto, että Hyvärisen autosta olisi etutolppa pettänyt juuri ennen starttia pätkälle.

Vielä tätäkin lyhyempi ralli oli Jari Latvalalla ja Kari Mustalahdella. Kaksikon kisaan osallistuminen evättiin katsastuksessa, kun havaittiin, että kansainvälisten sääntöjen mukaan auton penkit ovat vanhemmat kuin sallittu viisi vuotta. Tammikuussa olivat vanhentuneet.
”Harmittava moka meillä. Kun vielä Ähtärissä autolla helmikuussa kisattiin, jäi tämä pikku seikka huomioimatta. Suomessa on eri sääntö, eikä penkkejä hoksattu tarkistaa kotona. Olisi siellä ollut uudempiakin penkkejä tarjolla”, manasi Latvala.

”Järjestäjät yrittävät järjestää meille uudet penkit, mutta aika ei lopulta riittänyt. Penkkejä ei tullut ja me jäimme kilpailusta ulos. Kari lähti pelaamaan golfia, minä lähdin rallia seuraamaan.”

”Ehdittiin neljään kertaan ajamaan pätkät läpi. Hienoja teitä oli, pisin suora taisi olla 500 metriä, joten olisi siinä saanut kurvailla”, totesi Latvala.

”Kun Jari-Matti auton laittoi kuntoon, häntä tämä harmitti oikein toden teolla. Poika lupasi nyt, että saan korvaukseksi ajaa sitten Lahden EM-historicin”, ilakoi isä-Jari.
-kk


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 505612