Uutiset

Torstai, Maaliskuu 15, 2018, 09:57

Suomalaiskuljettajat ovat vuodesta toiseen menestyneet historic-rallien EM-sarjassa. Saman odotetaan jatkuvan tänäkin vuonna. Mielenkiintoa sarjaa kohtaan lisää tänä vuonna sekin, että sarjan vakiokiertäjien joukkoon ovat liittyneet Harri Toivonen ja Jari Latvalakin.

Hyvinkääläinen Pentti Veikkanen on EM-sarjan vakionimiä. Viime vuodelta Veikkanen ”pokkasi” EM-hopeaa, joten tähän kauteen tietenkin lähdetään mitalin väriä kirkastamaan.
”Auto on jo mennyt aikoja sitten Espanjaan. Minä tässä vielä parantelen sairastelun jälkeen oloani ja laitan firmani papereita siihen kuntoon, että pääsen itse auton perään lähtemään”, jutteli Veikkanen alkuviikosta.

Veikkanen ajaa Porsche 911 SC:llään kategoriassa 3 (vm. 75–81) ja luokassa D4, jossa autot ovat yli 2000-kuutioisia. Viime vuonna kategoriamestaruuden ajanut Italian Maurizio Pagella ei ole Espanjan avauskisaan eikä vielä EM-sarjaankaan ilmoittautunut. Itävaltalainen Karl Wagner on Espanjan kisassa mukana Porsche 911 SC:llä, mutta hänen ilmoittautumistaan EM-sarjaan ei toistaiseksi ole julkisuudessa näkynyt.
”Wagner on meille kovin vastus ja hän maaliin ajamissaan kisoissa viime vuonna aina voitti luokan”, toteaa Veikkanen.

Wagner osallistui viiteen kisaan ja tuli kahdesti maaliin, mikä oikeutti neljänteen sijaan EM-sarjassa. EM-sarjassa ajetaan yhdeksän osakisaa, joista kuuden parhaan tulos lasketaan kilpailijan loppupisteisiin.

EM-pronssille viime vuonna kategoriassa 1 (vm. 58–69) yltänyt helsinkiläinen Sverre Norrgård luottaa kauden alussa jälleen BMW 2002 TI -autoonsa ja lähtee taistelemaan mitaleista uuden kartturinsa Ari Koposen kanssa. Pahimmat vastustajat, viime vuoden ykkönen ja kakkonen Antonio Parisi ja Carlo Fiorito ovat kumpikin jo avauskisassa mukana ja ovat myös sarjaan ilmoittautuneet.

Lahtelainen Jari Hyvärinen starttaa Espanjassa numerolla 37 kartturinsa Jarno Ala-Turkian kanssa kategorian 4 Ford Escort 1300 GT:llä. Hyvärinen osallistui viime vuonna neljään kisaan ja oli loppupisteissä 14:s.

Uusia suomalaisnimiä mestaruustaistoon

Kategoriassa 4 ja luokassa E4 ajetaan autoilla, jotka ovat A-ryhmäläisiä yli 2000-kuutioisia ja vuosimalliltaan 80-lukulaisia. Italialainen, salanimellä ”Lucky” ajava Lancia Delta Integrale -kuljettaja on ollut melkoinen ”luu” voitettavaksi, mutta tänä vuonna mies saanee kovan vastuksen suomalaisilta. Sekä Harri Toivosen että Jari Latvalan tavoitteena on neloskategorian Euroopan mestaruus.
”Faija (Pauli Toivonen) voitti 50 vuotta sitten rallin euroopanmestaruuden, ja me lähdetään nyt Cedric Wreden kanssa yrittämään samaa”, paljasti Toivonen.
”Viimeksi tosissani ajoin kilpaa 30 vuotta sitten Jyväskylän MM-rallissa, mutta toki olen menneinä vuosina paljon muutenkin ollut kilpa-auton ratissa. Pari viikkoa sitten ajettiin testiralli Espanjassa, ja kaikki meni ok. Uusi kone saatiin nyt alkavaan kisaan, heppoja pitäisi olla nyt noin 60 enemmän.”

Toivonen ja Wrede ajavat espanjalaisen Past Racingin nelivetoisella Ford Sierra Cosworthilla ja starttaavat numerolla 2 ”Luckyn” ja hänen kartturinsa Fabrizia Ponsin jälkeen.

Kohti uutta ja outoa lähtee myös Jari Latvala, joka Toyota Celica GT-Fouriinsa sai vierelleen tutun kartturin, Kari Mustalahden. Kaksikko ei aiemmin ole Espanjassa Costa Brava -rallia ajanut.
”Kaikki pätkät ovat ihan uusia. Olen silti voitonnälkäinen, mutta osaan sitten tyytyä heikompaankin sijaan, jos se sarjan kokonaisuuden kannalta on järkevää. Suomen osakisa on vielä hieman auki. Jari-Matti, joka on minun suurin sponsorini, ei vielä tiennyt, sopiiko Lahden historic-ralli hänen ohjelmaansa. Toivottavasti pääsen Lahteen mukaan”, jutteli Latvala.

Latvala myös kertoi, että Jari-Matti Ähtärin Autopirtti-rallissa tapahtuneen keskeytyksensä jälkeen on pistänyt auton uuteen ”iskuun”.
”Asfalttialusta ja jarrut sekä paljon muutakin etutolppia myöten pistettiin uusiksi. Jari-Matti on nyt oikein panostanut tähän”, paljasti myhäileväinen isä-Jari, joka myöntää, ettei enää tämän paremmin voisi kisaan valmistautua.

Tiimien välinen mestaruustaisto

Historicien EM-sarjassa ajetaan myös tiimien välisestä mestaruudesta. Historic Rally Club Finland on vuodesta toiseen EM-sarjasta mitaleita Suomeen tuonut, viime vuonna hopeisen. Toistaiseksi sarjaan ilmoittautuneista suomalaisista neljän on mahdollista tuoda HRCF:n tiimille pisteitä, Toivosen mahdollinen menestys ei pisteitä suomalaistiimille kartuta.

Tiimien väliseen kisaan voi kussakin tiimissä ajaa kahdeksan sarjaan ilmoittautunutta kuljettajaa, joista kahden eniten pisteitä saaneen tulos lasketaan tiimien pisteisiin.

EM-sarjan avaa Costa Brava

EM-sarjassa ajetaan yhdeksän osakilpailua. Ensimmäinen, Costa Brava, ajetaan tulevana viikonloppuna. Kuukauden päästä sarja jatkuu Tsekissä, minkä jälkeen toukokuun lopussa jälleen Espanjassa. Juhannusviikonloppuna on Belgian vuoro ja elokuun toisena viikonloppuna Lahti, Suomi on historicien valtakuntaa. Syyskuun alussa ja lopussa on kahden Italian osakisan vuoro ja sarja päättyy lokakuun puolivälissä Unkarissa.

Costa Bravan EM-ralli alkaa Gironasta perjantaina 16.3. klo 19 Suomen aikaa. Yötauolle kilpailijat saapuvat noin klo 23. Aamulla lauantaina ralli jatkuu klo 9.00 ja maaliin yhteensä 11 erikoiskokeen jälkeen tullaan Gironaan  noin klo 20.00. EK-kilometrejä on kahtena päivänä 42 + 108, koko reitin pituus on noin 510 kilometriä.
-kk


Historic Rally Club Finland ry, Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Osumalaskuri: 823943